چکیده:
علمای مدیریت، اذعان دارند که تصمیمگیری در همهی شرایط مهم است؛ ولی در سازمانهایی که با امنیت کشور و مردم سروکار دارند، اهمیت آن دوچندان میشود. عوامل متعددی بر تصمیمگیری فرماندهان و مدیران مؤثر است از آنجمله: عوامل سازمانی، عوامل فردی، محیط و اطلاعات. این مقاله، به بررسی و تحلیل عوامل فردی فرماندهان و مدیران از جمله: شخصیت، سبک جمعآوری و ارزیابی اطلاعات، تصاویر ذهنی و ملاکهای ارزیابی مؤثر بر تصمیمگیری میپردازد. جامعهی آماری تحقیق شامل فرماندهان و مدیرانی است که در یکی از نیروهای مسلح مشغول خدمت میباشند. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری و برای تحلیل آنها از تکنیک تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج نشان داد بین سبک جمعآوری و سبک ارزیابی اطلاعات فرماندهان و مدیران جامعه مورد مطالعه با تصمیمگیری آنها رابطهای معنادار وجود دارد. همچنین تصاویر ذهنی- بهویژه تصویر از هدف- و ملاکهای ارزیابی با انتخاب، رابطهی مستقیم یا غیرمستقیم دارند.
خلاصه ماشینی:
سؤال اصلی که در این تحقیق به آن پرداخته می شود عبارت است از: مدل فردی تصمیمگیری فرماندهان و مدیران در جامعهی آماری مورد مطالعه چگونه است؟ مبانی نظری تحقیق تعریف فرماندهی فرماندهی عبارت است از: اعمال تمرکز قدرت نامعمولی که در یک شخص جمع شده است؛ قدرتی که توسط فرمان قانونی خاصی بهوجود آمده و بهوسیلهی ارادهی شخصی که آن قدرت را در اختیار دارد، به فعلیت در میآید.
در صورتی که این مدل را با مدل عقلایی تطبیق دهیم، ارزیابی و انتخاب در مدل تصمیمگیری فرماندهان و مدیران جامعهی مورد مطالعه، با توجه به قاعدهی جلب منفعت و دفع ضرر خواهد بود و در نهایت متغیر وابستهی انتخاب وجود دارد که فرد پس از طی فرایند ذهنی تصمیم میگیرد.
مدل نهایی تحقیق همراه با ضرایب</H6> همانطور که در مدل مشاهده میشود، متغیر سبک ارزیابی اطلاعات با ضریب بتای 176/0 و تصویر از هدف با ضریب بتای 474/0 و متغیر دفع ضرر با ضریب بتای 421/0 بهطور مستقیم در تصمیمگیری فرماندهان و مدیران جامعهی مورد مطالعه مؤثر است، علاوه بر تأثیر مستقیم متغیرهای یادشده، متغیرهای سبک جمعآوری اطلاعات، تصویر از خود، تصویر از ارزش و متغیر جلب منفعت بهطور غیرمستقیم در تصمیمگیری آنها مؤثر است.
در واقع، این مدل با توجه به اهمیت جمعآوری و تحلیل اطلاعات، نگاه روانشناختی از یکسو و توجه به عوامل فرهنگی و ارزشهای حاکم بر محیط جامعهی مورد مطالعه و تصویر اهداف از دیگرسو، همچنین توجه به رعایت اصل جلب منفعت و دفع ضرر، ترسیم شده است.