چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت دانش و توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان ایلام بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعة آماری شامل 120 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان ایلام بودند که به شیوة تمام شمار به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های استاندارد مدیریت دانش همتی (1389)، توانمندسازی اسپریتزر (1995) و خلاقیت رندسیپ (1979) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آنها به تأیید متخصصین رسید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب: 96/.، 86/. و 92/0 به دست آمد. در تحلیل توصیفی میانگین نمرات خلاقیت (9/46) از 100، مدیریت دانش (9/68) از 134 و متغیر توانمندسازی روانشناختی کارکنان (4/59) از 75 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت دانش و ابعاد آن، توانمندسازی روانشناختی و ابعاد آن با خلاقیت کارکنان همبستگی مثبت و معناداری دارند. همچنین ، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که متغیرهای مدیریت دانش و توانمندسازی روانشناختی 99/0 از تغییرات متغیر وابسته (خلاقیت ) را تبیین میکنند. در نهایت ، نرمافزار لیزرل جهت تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری نشان داد که با توجه به معیارهای نیکویی برازش، 99/0=GFI، 063/0RMR=، شاخص نسبی مجذور کای=81/0، 001/0RMSEA= و 98/0=NFI ، مدل تحقیق از برازش نسبتا خوبی برخوردارست.
The purpose of this research was to Evaluate the Effect of Knowledge Management and Psychological Empowerment on staff`s Creativity in youth and sport organizations of Ilam Province. This research is descriptive-correlative and Population included 120 employees of the Office of Youth and Sports of the way all of Ilam were selected. To collect data was used knowledge management (Hemati 2010)، Spritzer empowerment (1995)، Randsip creativity (1997) questionnaires and the reliability using Cronbach''s alpha coefficient، respectively: 0/96، 0/86 and 0/92، respectively. Results of describing data suggested that a mean score related to creativity dependant variable is 46/9 of 100، the mean of knowledge management in administrative organs in Ilam province is 68.9 of 134 and the mean score related to employees. Psychological empowerment variable is 59.4 of 75. Also، results of data analysis shows that knowledge management and its aspects، psychological empowerment and its aspects have a positive meaningful correlation to employee''s creativity. The results of multiple regression analysis showed that psychological empowerment، knowledge management and 0/99 variability (Creativity) are explained. Finally Lisrel confirmatory factor analysis and structural equation modeling showed that According to the Fitting indexes: GFI=0/99، RMR=0/063، Relative Index Chi square=0/81، RMSEA=0/001 and NFI=0/98، research model was Goodness of Fit Index.
خلاصه ماشینی:
براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي استاندارد مديريت دانش همتي (١٣٨٩)، توانمندسازي اسپريتزر (١٩٩٥) و خلاقيت رندسيپ (١٩٧٩) استفاده شد که روايي صوري و محتوايي آن ها به تأييد متخصصين رسيد و پايايي آن ها نيز با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ به ترتيب : ٩٦/.
com مقدمه مديريت دانش فرايند کشف ، کسب ، توسعه و ايجاد، تعليم و نگهداري، ارزيابي و به کارگيري دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طريق ايجاد پيوند بين منابع انساني، فناوري اطلاعات و ارتباطات و ايجاد ساختاري مناسب براي دستيابي به اهداف سازماني صورت ميپذيرد (افرازه ، ١٣٨٦).
جدول ٤: ضريب همبستگي متغيرهاي پيشگو با خلاقيت کارکنان متغير ميانگين انحراف استاندارد مقدار همبستگي معنيداري فرضيه رابطه خلق دانش ١٧/٨٥ ٧/٥٦ ٠/٤٥٠ ٠/٠٠٠ رابطه وجود دارد تائيد تسهيم دانش ١٥/٦٦ ٤/٩ ٠/٤٦٤ ٠/٠٠٠ رابطه وجود دارد تائيد کاربرد دانش ١٤ ٤/١٨ ٠/٣٤٢ ٠/٠٠٠ رابطه وجود دارد تائيد ذخيره دانش ١٨/٣٥ ٦/٦ ٠/٤٦٣ ٠/٠٠٠ رابطه وجود دارد تائيد احساس معنيدار بودن ١٢/٣٦ ٢/٧ ٠/٥٥٨ ٠/٠٠٠ رابطه وجود دارد تائيد احساس شايستگي و ١٢/٧ ٢/٨ ٠/٦٣٠ ٠/٠٠٠ رابطه وجود دارد تائيد کفايت خودتعييني وانتخاب ١٢/٧ ٢/٨ ٠/٦٣٠ ٠/٠٠٠ رابطه وجود دارد تائيد تأثيرگذاري ١١/٤ ٢/٨ ٠/٥٨٠ ٠/٠٠٠ رابطه وجود دارد تائيد اعتماد ١٠/٥٥ ٣/٠٥ ٠/٦٢٢ ٠/٠٠٠ رابطه وجود دارد تائيد تحليل عامل تأييدي متغيرهاي پيشگوي تحقيق و ابعاد آن نتايج حاصل از تحليل رگرسيون چندمتغيره ، بيانگر مدل برازش شده اي است که در مدل مربوطه هر چهارُ بعد مديريت دانش (خلق و کسب دانش - ذخيره دانش - تسهيم و انتقال دانش و به کارگيري دانش ) و همچنين هـر پـنجُ بعـد توانمندســــازي روان شناختي (معناداربودن - شايستگي و کفايت - خودتعييني - تأثيرگذاري و اعتماد) در مدل بـاقي ماندنـد؛ بـه عبـارت ديگـر، مدل نهايي رگرســـيون با ضريب تبيين تصحيح شده ، ٠/٩٩ درصد از تغييرات متغير وابسـته (خلاقيـت کارکنـان ) را تبيـين مي کند.
بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش ، سعي شده است به بررسي و مطالعه رابطۀ بين مديريت دانش و توانمندسازي روان شناختي با خلاقيت کارمندان ادارات ورزش و جوانان استان ايلام پرداخته شود.