چکیده:
انتخاب مدیران و کارگزاران اصلح چه در بخش دولتی و چه در سازمانهای خصوصی
دارای اهمیت بسیار میباشد. به منظور انتخاب اصلح، باید معیارهایی وجود داشته باشد
تا مدیران و کارگزاران با آن معیارها سنجیده و ارزیابی شوند. با توجه به حجیت کلام
معصوم(ع)، در این مقاله سعی شده است معیارهای مدیران جامعه اسلامی از نظر حضرت
علی(ع) که از کتاب شریف نهجالبلاغه استخراج شده است ارائه گردد. معیارهای به دست
آمده، در سه دستة معیارهای تخصصی، ارزشی و مکتبی دستهبندی شده است. در حالی که
معیارهای تخصصی برانجام موفقیتآمیز شغل دلالت دارند، معیارهای ارزشی به ابعاد
هنجاری عملکرد مدیران میپردازد و بالاخره معیارهای مکتبی بر ضوابط خاص اسلام برای
مدیریت حکایت میکند. این دستهبندی از حیث ماهوی متفاوت با گونهشناسیهای رایج
بوده و از این منظر، جزو دادههای تحلیل الگوی اسلامی برای مدیریت به شمار میآید.
خلاصه ماشینی:
"حضرت علی(ع) در این مورد در نامه 53 مالک اشتر فرمودهاند: «پس برای مشاغل کلیدی از سپاهیان و لشگریان خود کسی را انتخاب و مسئول بنما که در برابر دشواریها و پیشآمدهای سخت و تلخ استوار باشد و مصیبتهای بزرگ وی را از پا ننشاند.
2-15- عیبپوشی و پرهیز از عیب جویی امام علی( ع) در نامه به مالک اشتر میفرمایند: «و باید که دورترین افراد رعیت از تو و دشمنترین آنان در نزد تو، کسی باشد که بیش از دیگران عیبجوی مردم است.
امیرالمؤمنین در نامه 56 خطاب به شرح قاضی مینویسند: «در هر صبح و شام از خدا بترس و از فریبکاری دنیا بر نفس خویش بیمناک باش و هیچگاه از دنیا ایمن مباش، بدان اگر برای چیزهایی که دوست میداری، یا آنچه را که خوشایند تو نیست، خود را باز نداری، هوسها تو را به زیانهای فراوانی خواهند کشید، پس نفس خود را باز دار و از آن نگهبانی کن و به هنگام خشم بر نفس خویش شکننده و حاکم باش» آن حضرت در نامهای که به محمد بن ابی بکر هنگام حکومت مصر نوشته است به او این چنین دستور میدهد: «پس موظف هستی که با نفس خود مخالفت نمایی و از دین خویش حمایت کنی» (احمدخانی، 1379، صص 158-164).
حضرت علی(ع) در نامه 53 به مالک اشتر فرمودهاند: «پس برای کارهای مهم و کلیدی از سپاهان و لشگریان خود کسی را انتخاب نما که نسبت به ضعیفان مهربان و با محبت باشد و در مقابل زورمندان سخت گیری و استقامت داشته باشد» (قوچانی، 1374، ص 138)."