چکیده:
دیدگاههای شناختی سلامت روانی و جسمی افراد را تحت تاثیر نوع تفسیر آنها از خود و جهان پیرامونشان میدانند. با توجه به رواج این شیوه درمانی در عصر حاضر و توجه خاص درمانگران به آن، این پژوهش درصدد بررسی این مسئله از دیدگاه قرآن است. اینکه درمانگران از چه شیوههای شناختی بهره گیرند تا به بهبودی سریعتر بیمار بینجامد؟ و اینکه این مفهوم در قرآن به چه صورتی بیان شده است؟ پرسشهایی است که این پژوهش درصدد پاسخگویی به آنها بوده است. روش این
خلاصه ماشینی:
در روانشناسی شناختی، صرف شناخت خود و محیط ازجنبه حسی و عقلی مطرح شده است؛ اما در دیدگاه قرآنی با انواع دیگری از شناخت مثل قلبی و فطری (دارای دوبعد شناخت و گرایش)، وحیانی (کلام خدا و معصوم) و نوع خاصی از شناخت عقلی (عقل روحانی) مواجهیم.
2-1-2- عقاید غیرمنطقی تحریفات شناختی، ذهن فرد را در موقعیت انعطافناپذیری قرار میدهد، بهگونهای که شخص را از تفسیرهای متنوع درباره حوادث بازمیدارد، از جمله این تحریفات: 1- تفکر دوقطبی (همه یا هیچ) 2- تعمیم بیش از اندازه 3- پرش به نتیجهگیری 4- ندیدن یا کماهمیت جلوه دادن جنبهها و زوایای مثبت 5- ذهنخوانی 6- پیشگویی 7- بزرگنمایی و کوچک نمایی 8- استدلال هیجانی نمودن 9- فکر دارای الزام و اجبار 10- برچسب زدن (مثبت یا منفی) 11- شخصیسازی (اتفاق امور را تنها به خود اختصاص دادن) Cognitive Appraisal 12- تفکر پوشیده در استعارات بک معتقد است که ادراک شخص از میزان آسیبپذیریاش نیز در اختلالات اضطرابی تأثیری محسوس دارد (بک و همکاران، 1983 و 1979 به نقل از یونسی، 1383: 41).
3-1-1- بررسی واژگانی شناخت مفهوم اصلی شناخت در واژگان بررسیشده، درک و تشخیص حق از باطل است، طاعت از خدا و شناخت امام بهعنوان نوعی شناخت تحت واژه حکمت در دیدگاه الهی مطرح شده است؛ که سایر معانی شناخت حول محور این معنا قرار دارند که در شکل 1 نشان داده شده است.
قرآن به انسان توصیه میکند که قلب را از ناپاکیها حفظ کنید زیرا در غیر این صورت مانعی بر سر شناخت است.