چکیده:
ادبیات داستانی پسامدرن به دلیل رویکردهای ساختارشکنانه و وجود نظریاتی چون بینامتنیت ، شالوده شکنی ، فراداستان تاریخ نگارانه و درهم ریزی روایت و نیز بازی هایی که با زبان انجام می گیرد، تصویرها و گفت وگوهایی را شکل می دهد که هر چه بیشتر ادبیات متن را به سمت تئاتری بودن پیش می برد. تجسمی بودن زبان ، بی واسطگی کنش ، تخیل فضایی / زمانی و اجرایی هنرورزانه از جمله کارکردهای زبانی است که این گونه ی ادبیاتی را به سمت تئاتری شدن پیش می برد. در میان داستان نویسان پسامدرن ، ریچارد براتیگان از جمله کسانی است که شاخصه های مربوط به داستان پسامدرنیستی در آثارش به وضوح دیده می شود. در مقاله ی حاضر با تجزیه و تحلیل دو رمان «در قند هندوانه » و « صید قزل آلا در آمریکا» اثر ریچاردبراتیگان به عنوان آثار شاخص داستانی پسامدرن از منظر نشانه شناسی ، و با بررسی ظرفیت های نمایشی آن ها در جست وجوی پاسخ به این پرسش خواهیم بود که : «چگونه می توان زمینه هایی را جهت برداشت نمایشی از ادبیات داستانی پسامدرن فراهم آورد ؟» این پژوهش از نوع توصیفی بوده و برای انجام آن از روش کتابخانه ای استفاده شده است و نتیجه این پژوهش مشخص خواهد کرد که ادبیات داستانی پسامدرن با توجه به مولفه های موجود در آن دارای جنبه های نمایشی بوده و می توان از آن به عنوان منبعی جهت برداشت های نمایشی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
Ph. D ابوذر مختارزاده Abozar Mokhtarzadeh 7 فصلنامه تخصصیهنرهای مایشی دوره ی جدید،شماره ی نهم ،زمستان ١٣٩٢ (رجوع شود به تصویر صفحه) دکتر محمد حسین ناصربخت • دکترای پژوهش هنر از دانشکده ی هنر، دانشگاه تربیت مدرس • پژوهشگر و مدرس تئاتر دانشگاه هنر ابوذر مختارزاده • دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر 8 چکیده ادبیات داستانی پسامدرن به دلیل رویکردهای ساختارشکنانه و وجود نظریاتی چون بینامتنیت ، شالوده شکنی ، فراداستان تاریخ نگارانه و درهم ریزی روایت و نیز بازی هایی که با زبان انجام می گیرد، تصویرها و گفت وگوهایی را شکل می دهد که هر چه بیشتر ادبیات متن را به سمت تئاتری بودن پیش می برد.
لیست شخصیت های اصلی خلق شده توسط براتیگان در رمان «در قند هندوانه » به شرح ذیل است ؛ راوی (شخص اول )/ پدر و مادرش / ببرها/ چارلی / پائولین (دختر فانوس به دست )/ مارگریت / فرد/ بیل / برادر مارگریت / چاک پیر/ ال / inboll/ دار و دسته اش (تعدادشان مشخص نیست ؛ پیروان چشم و گوش بسته ی inboll)/ دکتر ادواردز/ قزل آلای پیر این شخصیت ها از منظر هریک از نظریات مطرح در بررسی شخصیت پردازی و تأثیرگذاری شان بر مخاطب در یک اثر کلاسیک نمی توانند حامل ویژگی کاملی باشند.