چکیده:
«شب روی سنگفرش خیس » یکی از مهم ترین نمایش نامه های زنده یاد، اکبر رادی است . بستر اجتماعی و معاصر این نمایش نامه ، زبان صیقل یافته ، ایده های پرمغز، عناصر نمادین و لایه های پنهان و متعدد زیرمتن ، زمینه ای بسیار مناسب برای واکاوی نشانه های این اثر فراهم آورده است . مطالعه ی تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی - سیاسی این نمایش نامه به هیچ روی از اجزای دراماتیک و کنش اصلی آن منتزع نیست و بی شناخت و آگاهی از آن ها نمی توان به درون متن راه یافت . رابطه ی گفتمان و قدرت با تکیه بر نظریات فوکو و تحلیل گفتمان انتقادی با توجه با آراء نظریه پردازانی نظیر فرکلاف ، لاکلا و موف ابزاری بسیار مناسب و لذت بخش را برای این موضوع در اختیار ما قرار می دهد تا با تجهیزات مناسبی قدم در این راه گذاریم . گفتمان رادی در اغلب نمایش نامه هایش و به ویژه در اثر مورد بحث ، نسبت به جامعه و زیست معاصرش از وجهی کاملا انتقادی برخوردار است . به نظر می رسد این ویژگی با توسل به نشانه های نمادین و فاصله از امرواقع ، حتی باری ایدئولوژیک به اثر تحمیل کرده است و در نهایت آن چه را در گفتمان غالب نمایش نامه ارزش بخشیده ، یکسر، منزه و مبرا از خطا و آلودگی دانسته . با همه ی این ها رادی با نمایش نامه ی «شب روی سنگ فرش خیس » در گفتمان های جهان معاصرش دست به یک کنش گری پر تعمق زده است .
خلاصه ماشینی:
واکاوی نشانههای نمایشنامهی «شب روی سنگفرش خیس» نوشتهی اکبر رادی با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان غزال رحمانپور Ghazal Rahmanpour ناصر حبیبیان Naser Habibiyan 49 فصلنامه تخصصیهنرهای مایشی دوره ی جدید،شماره ی یازدهم ، پاییزوزمستان ٩٣وبهار٩٤ (رجوع شود به تصویر صفحه) غزال رحمانپور* • دانشجوی کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران ، تهران * نویسنده ی مسئول (رجوع شود به تصویر صفحه) ناصرحبیبیان • کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر، پردیس هنرهای زیباؤ دانشگاه تهران ، تهران 50 چکیده «شب روی سنگفرش خیس » یکی از مهم ترین نمایش نامه های زنده یاد، اکبر رادی است .
با همه ی این ها رادی با نمایش نامه ی «شب روی سنگ فرش خیس » در گفتمان های جهان معاصرش دست به یک کنش گری پر تعمق زده است .
کلید واژگان : نشانه شناسی گفتمانی ، اکبر رادی ، نقد اسطوره ای ، شب روی سنگفرش خیس ، فرکلاف ، جامعه شناسی انتقادی 51 فصلنامه تخصصیهنرهای مایشی دوره ی جدید،شماره ی یازدهم ، پاییزوزمستان ٩٣وبهار٩٤ پیشگفتار یک متن را نمی توان در خلاء بررسی کرد.
به زعم نگارنده ، رادی با نگارش این نمایش نامه ضمن نقد اجتماع و بازتاب گفتمان های آن ، به عنوان کنش گری اجتماعی نیز وارد عمل شده است .
ادب پارسی همه ی نشانه هایی که پیرامون قهرمان هستند را در قلمرو خود نگه می دارد و به این طریق در گفتمان فرهنگی و اجتماعی دکتر مجلسی به عنوان یک دال مرکزی عمل می کند؛ آن جا که شغل دکتر مجلسی است ؛ آن جا که به دو فرم کیانی و عرفانی نماینده ی دو گفتمان متخاصم جاری است ؛ آن جا که به شکل کالا در می آید و در مقابل سرمایه ی پولی عمل می کند.