چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی و مقایسه میزان آمادگی زیر ساختهای اساسی پیادهسازی مدیریت دانش (فرهنگ و عوامل انسانی، ساختار و فرایندها و زیرساخت فنی) و رتبهبندی این عوامل از نظر درجه اهمیت در دانشگاه پیام نور مرکز- مشهد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد صورت گرفت. روش این پژوهش، توصیفی- پیمایشی بود. جامعهی آماری اعضای هیأت علمی دو دانشگاه مذکور بودند. در دانشگاه پیام نور نظر تمام جامعهی آماری پیمایش شد و در دانشگاه آزاد اسلامی برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمعآوری شد و سؤالات این پرسشنامه با الگوبرداری از پرسشنامههای مشابه داخلی و خارجی و بررسی متون مدیریت دانش طراحی شد. نتایج حاکی از آن بود که دانشگاه دولتی در ابعاد "فرهنگ و عوامل انسانی"،"زیرساخت فناوری اطلاعات" و "ساختار و فرایندها"، برای پیادهسازی مدیریت دانش در سطح نامطلوبی قرار دارد و دانشگاه آزاد در ابعاد "فرهنگ و عوامل انسانی"، "زیر ساخت فناوری اطلاعات" و "ساختار و فرایندها"، برای پیادهسازی مدیریت دانش در سطح آمادگی متوسطی قرار دارد. همچنین نتایج حاصل از آزمون رتبه بندی (آزمون فریدمن) نشان داد که در هر دو دانشگاه دولتی و آزاد "فرهنگ و عوامل انسانی"، به عنوان با اهمیتترین عامل میباشد. همچنین، در دانشگاه دولتی "ساختار و فرایندها" به عنوان کم اهمیتترین عامل و در دانشگاه آزاد "زیرساخت فناوری اطلاعات" به عنوان کم اهمیتترین عامل شناخته شد.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش دیگری که توسط حسینی (٢٠٠٧ ,Hosseini)، در محـیط دانشـگاهی تحـت عنـوان "بررسی زیرساخت مدیریت دانش در سطح دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشـگاه اصـفهان " صورت گرفته ، محقق پس از ارزیابی سه عامـل از زیرسـاخت هـای اساسـی مـدیریت دانـش (عامـل مدیریتی، فرهنگ سازمانی و عوامل فنی)، با اسـتفاده از روش توصـیفی پیمایشـی، بـه ایـن نتیجـه رسیده که در میان زیر ساخت های اساسی مدیریت دانـش در سـطح دانشـکده ، زیـر سـاخت فنـی وضعیت نسبتا مناسبی دارد ولی دو عامـل مـدیریت و فرهنـگ سـازمانی در شـرایط مناسـبی قـرار ندارند.
پرسش فرعی چهارم : آیا بین دیدگاه اعضـای هیـأت علمـی دانشـگاه پیـام نـور مرکـز- مشـهد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در رشته های علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه در رابطه با میزان آمادگی این دانشگاه برای پیاده سازی سیستم مدیریت دانش ، تفاوت معنی دار وجود دارد؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) دانشگاه دولتی ٢/٣٧ ٠/٨٢ ٢/٧٩ ٠/٧١ ٢/٤٩ ٠/٧٨ ١/٠٩٤ ٠/٣٤٣ داده های جدول (٦) نشان میدهد که در زمینـه "فرهنـگ و عوامـل سـازمانی"، "سـاختارهـا و فرآیندها" و""زیرساخت فناوری اطلاعات " میزان F مشاهده شده در سطح کمتر از ٠/٠٥ معنـیدار نمیباشد.
پرسش فرعی پنجم : آیا بین دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز- مشهد و دانشـگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در مرتبه های گوناگون علمی (استاد، دانشیار، استادیار و مربی) در رابطه با میزان آمادگی این دانشگاه برای پیاده سازی سیستم مدیریت دانش ، تفاوت معنیدار وجود دارد؟ جدول ٧: مقایسه میانگین نمره میزان آمادگی عوامل پیاده سازی نظام مدیریت دانش در دانشگاه پیام نور مرکز- مشهد از دید اعضای هیأت علمی در مرتبه های گوناگون علمی (رجوع شود به تصویر صفحه) ٣/٢١ ٠/٨٣ ٣/٤٤ ٠/٧٠ ٠/٦١ ٠/٦١١ داده های جدول (٧) نشان میدهد که در زمینـه "فرهنـگ و عوامـل سـازمانی"، "سـاختارهـا و فرآیندها" و "زیرساخت فناوری اطلاعات " میزان F مشاهده شده در سطح کمتر از ٠/٠٥ معنـیدار نمیباشد."