چکیده:
تاکنون منتقدان و صاحبنظران بسیاری سبک هندی را از جنبههایمختلف قابل مقایسه و حتی بسیار مشابه سبک باروک در اروپای قرن هفدهم بر شمردهاند کهتقریبا معاصر سبک هندی محسوب میشود. در این راستا مطالعاتی نیز در حیطة مقایسةتطبیقی بین برخی شاعران ایرانی و مکتب باروک صورت پذیرفته است. در این پژوهش، صائبتبریزی به عنوان نمایندة تمام عیار سبک هندی برای مطالعه انتخاب شده است. مقالةحاضر، غزلیات صائب تبریزی را از دیدگاه باروک مورد بررسی قرار میدهد. نویسندگانمقاله بدون منطبق شمردن شعر صائب با تمامیت مکتب باروک سعی کردهاند با تحلیلیساختاری، شباهت شعر صائب را با برخی ویژگیهای تقریبا منحصر به فرد سبک باروک، یعنیصحنة نمایش و بازی نور و تاریکی مورد بررسی قرار داده و رویکرد باروکی شعر وی راتببین نمایند.
خلاصه ماشینی:
از سوی دیگر، با در نظر گرفتن این که بسیاری از مفاهیم باروک در سایر ادوار و آثار ادبی نیـز مشهودند و برخورد غالب محققان دربارة مشابهت های بین صائب و سـبک بـاروک ، بیـشتر بـر حضـور مضـامین باروک در شعر صائب تکیه داشـته اسـت ، نویـسندگان مقالـة حاضـر سـعی نمودهاند با تحلیلی ساختاری ، شباهت شعر صائب را با برخی ویژگی های تقریبا منحصر به فرد سبک باروک یعنی صحنة نمایش و بازی نور و تاریکی مورد بررسی قرار دهند.
ماراوال در تحلیـل قابـل توجه خود از ادبیات باروک اشاره می کند که این ویژگی نه تنها در جهـانبینـی دورة بـاروک و در نتیجه ادب و هنر باروکی مشهود است ، بلکه در خود ادبیات نیز به سه طریق مختلف نمـود می یابد: نخست ، نقشی که به هر شخص در شعر باروک محول می شود حالتی موقتی مـی یابـد.
هر چند در مثال فوق بـه نظر می رسد که بنا بر اقتضای وزن، شاعر ناگزیر از چنین تغییری در صیغة زمـانی بـوده اسـت ، ولی از آنجا که این رویکرد از بسامد بالایی در ابیات صائب برخوردار است ، می توان گفت کـه با ویژگی ذکر شده ادبیات باروک همپوشانی دارد.
نمونه های دیگری از جاندار انگاری را کـه بـه گفتـة کلمنتس از آرایه های ادبی مورد توجه شاعران باروک است (کلمنتس ١٩١)، به کرات مـی تـوان در شعر صائب باز یافت .
"Barresiye Tatbighiye Maktabe Barok Ba Sabke Hendi: Motale'eye Moredi: Bidele Dehlavi" ("A Comparative Study of the Baroque School and the Indian Style: Bedel Dehlavi").