چکیده:
نوشتار حاضر با تکیه بر بایستههای نظری ادبیات تطبیقی، به بررسیغروب جلال اثر سیمین دانشور و وداع با سارتر اثر سیمون دوبوار میپردازد.این دو نویسندة زن، در غروب جلال و وداع با سارتر، به بازنماییواپسین روزهای زندگی جلال آلاحمد و ژان پل سارتر پرداختهاند. ما با مقایسة مضامینهمپیوند و متناظر این دو اثر، به کندوکاو تلقی دوبوار از سارتر و همچنین تصویرارایه شده توسط سیمین دانشور از شخصیت و آثار آلاحمد پرداختهایم. مطالعة تطبیقیتصورات و دریافتهای دوبوار و دانشور از آراء و آثار این دو مرد، همسویی و همنواییآنان در جهتگیریها و قضاوتهایشان نسبت به این دو مرد را بیش از پیش آشکار میکند.از میان این وجوه مشترک، میتوان به تصویر متناظر و تاحدودی همسان که دوبوار ودانشور از سارتر و آلاحمد به عنوان دو نویسنده و روشنفکر نواندیش، اجتماعی،استعمارستیز، صادق و مردمی ارایه میدهند، اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
سیمین دانشور در کتابی به نام غروب جلال، به بهانة توصـیف روزهـای پـس از «حادثـة کوچ » این نویسنده، توصیفی مبسوط از شخـصیت آلاحمـد ارایـه مـی کنـد و سـیمون دوبـوار Simone de Beauvoir با رویکردی مشابه در کتابی به نام وداع بـا سـارتر monie desreLa ce adieux بـه روایـت واپـسین روزهـای زنـدگی ژانپـل سـارتر Jean-Paul Sartre، نویـسنده و فیلسوف سرشناس فرانسوی می پردازد.
در این مقاله در نظر داریم تا با خوانش تطبیقی غروب جلال و وداع با سارتر، طرز تلقـی و نگاه دانشور و دوبوار را نسبت به این دو نویسندة مرد بیابیم و در جهت یافتن پاسخ بـه ایـن پرسش برآییم که نگاه این دو نویسندة زن که متعلـق بـه خاسـتگاههـای متفـاوت جغرافیـایی - فرهنگی اند، در باب دو همدم خویش واجد چه همنهشتی هایی است ؟ به عبارت دیگر، ایـن دو نویسندة زن، چه گزارشی از فراز و فرود زندگی ، اندیشه ها و آثار این دو مرد ارایه مـی دهنـد و این تصویر بازنمایی شده چه نقاط متناظر، متشابه و گاهگاهی متفاوت دارند؟ بحث و بررسی ١- دو زن نویسنده، دو کتاب یادنامه ای، دو مرد سیمین دانشور (١٣٩٠-١٣٠٠) و سیمون دوبوار (١٩٨٦-١٩٠٨) از نویسندههای بـه نـام و هم دوره در ایران و فرانسه اند که همراه بودن یکی با جلال آلاحمد (١٣٤٨-١٣٠٢) و دیگری با ژان پل سارتر (١٩٨٠-١٩٠٥) در تاریخ ادبیات دو کشور همواره مورد توجه قرار گرفته است .