چکیده:
هدف از این تحقیق، تبیین رابطه مدیریت کیفیت فراگیر با ارتباطات سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش 160 نفر از کارکنان اداره ورزش و جوانان فارس میباشد که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 111 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. جهت جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر، ارتباطات سازمانی رابرت هیلر و تحلیل رفتگی شغلی مسلش وجکسون استفاده گردید. برای تعیین روایی پرسشنامهها از نظرات متخصصان مدیریت و سنجش همسان درونی و برای پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که برای پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر، ارتباطات سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی به ترتیب80/0، 949/0 و 774/0 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج تحلیل آماری به دست آمده نشان داد که بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر با ارتباطات سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر با تحلیل رفتگی شغلی رابطه معنادار وجود دارد، که از بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر با ارتباطات سازمانی بعدهای پیامدهای بهبود کیفیت و بهرهوری، مشتریمداری و حمایت و رهبری مدیران و از بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر با تحلیل رفتگی شغلی بعدهای پیامدهای بهبود کیفیت و بهرهوری و مشتری مداری قدرت پیشبینی بیشتری را نشان میدهند.
خلاصه ماشینی:
جهت بررسی این فرضیه از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است جدول ٢: همبستگی بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر با ارتباطات سازمانی متغیر ها ضریب هم ستگی سطح م ناداری حمایت و رهبری مدیران ٤٧٩ /٠ ٠/٠٠١ برنامه ریزی استراتژیک 0 001 0/470 مشتری مداری ٠/٤٥٣ ٠٠١ ٠ شناسایی و آموزش کارکنان ٣٨٩ ٠ ٠٠١ ٠ قدرتمند سازی ٣٢٤ ٠ ٠/٠٠١ اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کیفیت ٤٤٤ ٠ ٠٠١ ٠ بیمه کیفیت ٠/٥١٧ ٠٠١ ٠ پیامد های بهبود کیفیت و بهره وری ٠/٥٧٢ ٠٠١ ٠ با توجه به جدول فوق میتوان متوجه شد که ضرایب همبستگی به دسـت آمـده بـین تمـامی ابعـاد مدیریت کیفیت فراگیر با ارتباطات سازمانی معنادار شده (٠٠١≥P )، لذا بین ایـن متغیرهـا رابطـه معناداری وجود دارد.
جدول ٤: جدول تحلیل واریانس و مشخصه های آماری رگرسیون بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر و ارتباطات سازمانی گام ها متغیرها ١ پیامدهای بهبود کیفیت و بهره وری ٢ پیامدهای بهبود کیفیت و بهره وری مشتری مداری پیامدهای بهبود کیفیت و بهره وری، مشتری مداری، 3 حمایت و رهبری مدیران عالی سازمان با توجه به جدول فوق میتوان متوجه شد که رگرسیون تا سـه گـام پـیش رفتـه اسـت و داده هـای جدول فوق نشان میدهد که نسبت F و سطح معناداری آن در مرحله اول بیانگر اثر معنادار متغیـر پیامدهای بهبود کیفیـت و بهـره وری در معادلـه رگرسـیون اسـت .
بحث و نتیجه گیری با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش در فرضیه اول بین مـدیریت کیفیـت فراگیـر بـا ارتباطات سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی رابطه معناداری وجود دارد.
در فرضیه سوم بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر با تحلیل رفتگی شغلی کارکنان رابطه معنادار و معکوس وجود دارد که این نتیجه مطابق با نتایج تحقیقـات الموهنـادی و همکـاران (٢٠٠٧, -Al Mohannadi.