چکیده:
مقاله حاضر؛ با هدف توانمندسازی ظرفیت های گردشگری روستایی در ایران با اتخاذ رویکرد تجاری سازی دانش توسعه روستایی تدوین شده است. مقاله در صدد پاسخ به این سوالات اساسی است که ظرفیت های گردشگری روستایی در ایران کدامند؟ مولفه های توانمندسازی صنعت توریسم روستایی شامل چه عناصری هستند؟ راهبردهای تجاری سازی دانش توسعه روستایی در توانمندسازی ظرفیت های گردشگری روستایی در ایران کدامند؟ مطالعه به روش کمی- کیفی ( تحلیل کیفی داده های کمی) با تکنیک مصاحبه SWOT انجام شده است. جامعه آماری شامل ظرفیت های گردشگری مناطق روستایی استان اردبیل و شهرستان خلخال است. حجم نمونه با شیوه نمونهگیری در دسترس به روش اشباع بوده و به تعداد 50 نمونه انتخاب و بررسی شده است. یافته های تحقیق نشان داد که در ایران، تجاری سازی دانش از طریق صنعت توریسم روستایی به عنوان یکی زمینه های مهم اشتغال زایی می تواند مورد توجه قرار گیرد. تجارت در صنعت توریسم روستایی پتانسیل ها و ظرفیت های ارزشمندی دارد که تاکنون به نحو مناسبی از آن استفاده نشده است. تجاری سازی توریسم روستایی دارای نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و همچنین تهدیدهایی از محیط بیرونی است. نتایج نشان داد برنامه ریزی به منظور افزایش نقاط قوت و فرصت ها و کاهش نقاط ضعف و تهدیدها یکی از ضرورت های اساسی توجه به این صنعت است. تجاری سازی دانش برای افراد غیر بومی منجر به درآمدزایی مناسبی شده است، در حالی که برای افراد بومی منجر به ایجاد مشاغلی دونپایه با درآمدهای پایین گردیده است. بنابراین با وجود اینکه توریسم در روستاها برای سرمایه گذاران غیر بومی، شغل و درآمد قابل توجهی را به بار آورده، ولی نتوانسته است برای ساکنان خود روستاهای منطقه توریستی به اندازه کافی مفید و موثر باشد. فقر زنان روستایی به ویژه زنان سرپرست خانوار، در مقایسه با مردان از شدت بیشتری برخوردار است. طبق آمار موجود، 4/8 درصد از کل خانوارهای کشور را خانوارهای زن سرپرست تشکیل می دهد. انتقال ناگهانی سرپرستی از شوهر به زن در این خانوارها باعث به وجود آمدن مجموعه ای از ناامنی ها و مضاعف شدن وظایف زن در خانواده می گردد. از آن جا که زنان سرپرست خانوار، عهده دار تامین معاش مادی و معنوی خود و اعضای خانوار هستند، لذا توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، توانمند سازی سایر افراد خانوار را نیز به دنبال خواهد داشت. هدف اصلی مطالعه توصیفی حاضر ، مقایسه زنان روستایی سرپرست خانوار کارآفرین و غیرکارآفرین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهرستان ماهنشان از نظر میزان
خلاصه ماشینی:
"در حالی که در منطقه خوجین، عامل ایجاد گرایش در جهت فروش زمینهای کشاورزی، افزایش قیمت زمین های کشاورزی و کمبود امکانات لازم برای پذیرایی از حجم گردشگران به ترتیب با میانگین وزنی 72/4 ، 63/4، 28/4 در رتبه اول تا سوم قرار دارد که به عنوان نقطه ضعف منطقه خوجین در تجاری سازی صنعت توریسم روستایی و جذب گردشگر به این منطقه بوده است.
جدول شماره3: ماتریس تحلیلی( رتبهبندی فرصتها (O) (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول 4: ماتریس تحلیلی، در رتبهبندی تهدیدهای منطقه الهاشم از لحاظ تجاری سازی صنعت توریسم و جذب گردشگر؛ عامل از بین رفتن فرهنگ سنتی و محلی منطقه با 75/3 در رتبه 1 تهدیدها، تخریب آثار و محیط زیبای مناظر طبیعی با ورود گردشگران با 55/3 رتبه دوم و افزایش امکانات گردشگری در مناطق تفریحی مجاور با 47/3 رتبه سوم تهدیدها را به خود اختصاص داده و به عنوان مهمترین تهدید های توسعه صنعت توریسم منطقه مطرح بوده است."