چکیده:
پژوهش موثر مستلزم نهادینه سازی دانش، عاطفه مثبت و عمل پژوهش در محقق و یا نهادینه سازی نگرش جامع پژوهشگری در او است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی و استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهوم پردازی مجدد نتایج پژوهش های پیشین، انجام شده است. بر این اساس سوابق نظری و پژوهشی مرتبط با تحقق نگرش جامع پژوهشگری را تحلیل و ابعاد سه گانه؛ شناختی، عاطفی و عملکردی چارچوب نظری مذکور را به همراه مولفه های مطرح در ابعاد و گویه های مبین، سازمان دهی نموده است. در پایان به ساختاری نمونه در طراحی عناصر عمومی برنامه درسی مدرسه ای جهت تحقق نگرش جامع پژوهشگری، ارائه شده است.
An effective research requires the initialization of knowledge، positive affect and research action in the researcher as well as the initialization of research comprehensive attitude. The present study was conducted using descriptive-analytical method based on analyzing the concepts and re-processing the results of previous research. Based on this، theoretical and research background related to the realization of research comprehensive attitude were analyzed and three cognitive، emotional and functional dimensions of the mentioned theoretical framework along with the proposed components were organized in a clear dimensions and statements. At the end، a sample structure was presented in designing the general elements of school curriculum in order to realize research comprehensive approach.
خلاصه ماشینی:
تبیین چارچوب نظری ابعاد و مؤلفه های نگرش جامع پژوهشگری و طراحی عناصر عمومی آن در برنامه درسی مدرسه ای Explaining the theoretical framework and the components of research comprehensive approach and designing its general elements in the school curriculum عطیه سادات حسینی یزدی A.
مقاله حاضر بخشی از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان »بررسی رابطه بین مولفه های برنامه درسی پنهان با ابعاد نگرش جامع پژوهشگری دانشجویان علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی ٣٢-٣٢« در دانشگاه شاهد تهران است.
بررسی نتایج تحقیقات انجام شده نشان میدهد تاکنون اقدام خاصی برای رشد همگام آگاهی، علیق و مهارتهای عملی فراگیران در رابطه با پژوهشگری در نظام آموزشی کشور صورت نگرفته است و در رابطه با چگونگی برنامهریزی جهت تقویت نگرش جامع پژوهشگری تحقیقاتی کاربردی به چشم نمیخورد؛ بنابراین اگر بخواهیم به نحوی مطلوب به طراحی برنامه درسی رشد دهنده نگرش جامع پژوهشگری اقدام نماییم باید درصدد شناسایی و معرفی فهرستی از ابعاد و مؤلفههای شاخص آنها در این زمینه باشیم و مجموعه منسجمی از آن را ارائه دهیم.
جدول ٢- مؤلفهها و گویههای بعد عاطفی نگرش جامع پژوهشگری (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج بررسی سؤال سوم پژوهش: »مؤلفههای شاخص در طراحی بعد عملکردی برنامه درسی رشد دهنده نگرش جامع پژوهشگری، کدام است؟« ٢- تسلط به انواع مهارتهای عملی اطلعیابی: دنیای امروز دنیای اطلعات و ارتباطات است و هیچ پژوهشگری نمیتواند همه اطلعات موجود را بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد )ل ری،٢٩١٩ به نقل از رضویه، ٢٩١١(.