چکیده:
احیای بافت های تاریخی سال ها است که موضوع چالش حرفه های مرمت شهری، شهرسازی و معماری بوده و نظریات مختلفی بر مبنای شرایط و تجربیات گذشته مطرح شده است. عدم شناخت و تحلیل شایسته از بستر شهری بافتهای تاریخی، کمبود تدوین و بکارگیری مطالعات تطبیقی، نبود درک مناسب از ویژگیهای خاص بافتهای تاریخی و نیز عدم شناخت علل رکود این بافتها را میتوان از دلایل اصلی ناتمام ماندن بسیاری از طرحها در زمینه مرمت بافتهای تاریخی و در نگاهی جامعتر طرحهای شهری دانست. نادیدهانگاری ارزشهای اجتماعی، فرهنگی و تاریخی نهفته در دل بافتهای تاریخی و همچنین پررنگ شدن دیدگاه موزهای به این اماکن از سوی متولیان امر، موجب تعریف بازسازیهای صرفا ظاهری گشته است. دیدگاهی که در این پژوهش برای احیای بافت تاریخی اتخاذ شده، همراه با مفاهیم مطرح در طراحی شهری و شبکههای جریان حرکتی در بافت تاریخی و عجین با ابعاد اجتماعی است. تحقیق پیش رو بر آن است که یک ارتباط منطقی مابین نیازهای رفتاری کاربران فضا و قابلیتهای محیط در بافتهای تاریخی با مدلی حرکتی ایجاد نماید. این موضوع عامل افزایش انگیزه مردم در جذب به درون بافت و افزایش حضور آنها میشود و زندگی اجتماعی مداوم را که به علت نزول کیفیتهای شهری در بافتهای تاریخی کمرنگ شده، تا سر حد امکان تقویت مینماید. هدف نهایی در این پژوهش، با ارایه الگو و مدلی بر پایه علم ریاضی دنبال میشود؛ مدلی که شبکه ای تعریف شده را در ارتباط با ساختار و استخوانبندی اصلی شهر تدوین مینماید و تقویت جریان حرکت پیاده را با توجه به پتانسیلهای گردشگری منطقه بههمراه دارد و در نهایت بسترهای لازم را برای ارتقای تعاملات و مراودات اجتماعی فراهم میسازد. دستیابی به هدف نهایی پژوهش، یعنی ارتقای تعاملات اجتماعی بر اساس کیفیتها و قابلیتهای محیطی مد نظر بوده و همچنین ظرفیت فضاها و هزینههای ارتقای شهری برای تحققپذیری مدل، اعمال شده است. حل مدل پیشنهادی به علت سایز بزرگ مساله و پیچیدگی زمانی زیاد، با بکارگیری روشهای حل فرا ابتکاری انجام شده است. نتایج حاصل از حل مدل، مسیرهای بهینه حرکتی را در محدوده مورد مطالعه مشخص مینمایدکه در نهایت با بهرهگیری از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره به تعیین نقاط کلیدی و استراتژیک محدوده میانجامد.
Reconstruction and revitalization of historical fabrics has long been the challenge for professions of urban conservation، planning، design، and architecture. In these fields، various theories have been proposed based on previous conditions and experiences. Failure to properly identify and analyze the urban historical fabric، lack of conducting and applying comparative studies، fail in understanding the specific characteristics of historical fabrics and lack of knowledge about the causes of historical fabrics recession could be named as a few of the major causes for most historical fabrics rehabilitation plans-and in a more comprehensive view، urban plans- to remain unfinished. Ignoring the social، cultural، identity and historical values set behind the face of historical fabrics as well as highlighting the administrators’ museum-based perspective on historical fabrics has led to a mere physical definition of reconstruction and has caused many historical fabrics repair either remain in studies stage or fail to result in desired purposes، even after conducting. Continuous social life is one of the major features of a valuable historical fabric; a concept which has no place in our recent urban refurbish.
The viewpoint considered in this research on the historical fabric revitalization is a melange with the concepts in urban design and flow networks in historical fabric suffused with social dimensions. This research attempts to build a logic relationship between behavioral needs of the space users and the environment affordance in historical fabrics with a movement model which could motive the individuals to appear within the fabrics and restore vitality of urban districts and increase social interactions as well as increasing the social capital in urban places of historical fabrics and in this way، it could strengthen the sustainable social life which is fading due to the decline of environment qualities in historical fabrics. The ultimate goal in this research is to offer a model based on mathematics، formulating a strong defined network in relation with the main urban structure which could enhance the pedestrian flow according the region’s tourism potentials and provide conditions for increasing social interactions. Achieving the research ultimate goal i.e. increasing social interactions has been targeted based on environmental qualities and affordance and applying the available potentials and in this regard، the space capacity and urban upgrading costs to conduct the model have been taken into consideration. The proposed model، due to the great size of the problem and high complexity of the time، has been solved by Meta-Heuristic (NSGA II) technique. The results of the model solving determines the proper movement paths in the studied region which helps to identify strategic and key points in the region by using the Multi criteria Decision Making (MCDM) technique.