چکیده:
زمینه و هدف: انجام پژوهش، شرکت در انجمن ها و جلسات، امور مالی، موضوعات مربوط به دانشجویان و ساعت های طولانی کار، بخش هایی از فعالیت اعضای هیات علمی را تشکیل می دهند. فشار کاری زیاد می تواند آنها را به سوی فرسودگی شغلی سوق دهد، لذا هدف از مطالعه حاضر، دست یابی به میزان مولفه های سه گانه فرسودگی شغلی و تعیین سطح آمادگی برای تغییر اساتید علوم پایه همراه با تعیین ارتباط مابین این دو بوده است.
روش بررسی: مطالعه حاضر، مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی و ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه های سلامت عمومی ، مازلاچ به منظور سطح بندی فرسودگی و پروچاسکا برای تعیین سطح آمادگی برای تغییر بوده است. جامعه مورد مطالعه کلیه اعضای هیات علمی علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پرشکی تهران و شرایط ورود به مطالعه داشتن حداقل یکسال سابقه کار، تمایل به همکاری و داشتن سلامت عمومی روانی بود. یافته ها: از تعداد کل شرکت کنندگان (129نفر) 9/65% مرد و 1/34% زن بودند. از نظر میزان فرسودگی شغلی، در مولفه خستگی عاطفی 9/71% ضعیف، 8/14% متوسط و 3/13% شدید، زوال شخصیت 6/76% ضعیف، 2/10% متوسط و 3/13% شدید و عدم موفقیت فردی50% ضعیف، 4/23% متوسط و 26.6% دررتبه شدید قرارداشتند. حدود70% اعضای هیات علمی علوم پایه در مرحله عمل بوده و ضریب همبستگی مابین خستگی عاطفی، زوال شخصیت و احساس عدم موفقیت فردی با آمادگی برای تغییر بترتیب 638/0- ، 633/0– 452/0 با P-Value کمتر از 05/0 بدست آمد.
نتایج: نتایج ضریب همبستگی مابین مولفه های فرسودگی و آمادگی برای تغییر بیانگر ارتباط معنادار آماری و معکوس مابین این دو می باشد. لذا پیش بینی می شود که افراد با میزان فرسودگی بیشتر، مقاومت بیشتری در مــقابل تغییرات نشان خواهند داد. در مطالعه حاضر، میزان فرسودگی شغلی در ابعاد خستگی عاطفی و زوال شخصیت، پایین و فقط حدود نیمی، نسبت به شغل خود احساس رضایتمندی داشتند که این مساله ضرورت اقدامات پیشگیرانه از گسترش احساس عدم رضایتمندی و اهتمام در رفع عوامل احــتمالی را آشکار می نماید. همچنین اعـــضای هیات علمــی از نظر آمادگی برای تغییر در مرحله خوبی قرار داشته و اکثرا وارد مرحله عمل شده اند.
Background: Teaching، researching، participating in forums and meetings، financial matters، issues relating to students and work long hours are the daily activities of the academic staff. Working with high pressure can lead them to burnout. The aim of this study was to assess the three components of burnout and readiness to change; also we defined the correlation between readiness to change and burnout among basic medical science academic staffs.
Methods: This was cross-sectional study and its tools had three questionnaires. General Health Questionnaire، Maslach Questionnaire، in order to assess of burnout and Modified Prochaska Questionnaire، for assess of three levels of readiness to change. The study population includes all academic staff of basic medical sciences in school of medicine، Tehran University of Medical Sciences. Inclusion criteria were included، willingness to cooperate، mental health and at least having one year of experience. Findings: From total number of participants (129)، 65.9% were male and 34.1% were female. The components of burnout in emotional exhaustion were 71.9% weak، 14.8% moderate and13.3% cases were severe، cases in depersonalization were 76.6% weak، 10.2% moderate and 13.3% cases were severe، in Personal accomplishment were 50% weak، 23.4% moderate and 26.6% severe. About 70% were in the action stage. There was correlation between emotional exhaustion، depersonalization and personal accomplishment with readiness for change (0.638، 0.633، and 0.452) respectively with P-Value less than 0.05.
Conclusion: The coefficient of correlation between the components of burnout and readiness to change showed a significant inverse relation between them. It could predict that individuals with higher levels of burnout will prove more resistant to change. In the present study، emotional exhaustion and depersonalization low، and only about half compared to their job satisfaction. This shows the necessity of preventing it. Academic staff in terms of readiness to change in the well-kept and often have into action phase.