چکیده:
زمینه: «تمایزیافتگی خود» عامل مهمی در تجهیز فرد برای مقابله با عوامل تنیدگیزا و ارتقای سلامت روان است. ازاین رو، تهیه ابزارهای کارآمد جهت سنجش این سازه، ضروری می نماید. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامه تمایزیافتگی خود به عنوان ابزار مناسبی جهت سنجش تمایزیافتگی خود در جامعه ایرانی بود. روش: بعد از ترجمه و انطباق پرسشنامه، تعداد 384 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردیده بودند، به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه تمایزیافتگی خود و پرسشنامه سلامت عمومی بود. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که ساختار این پرسشنامه به روشنی به چهار عامل هم آمیختگی با دیگران، برش هیجانی، واکنشپذیری هیجانی و جایگاه من در تمایزیافتگی خود اشاره دارد. روایی صوری توسط متخصصان تایید شد و ضرایب همبستگی هر مولفه با نمره کل معنادار بود. همچنین همبستگی منفی معنادار نمرات پرسشنامه با نمرات نشانههای جسمانی، اضطراب و بیخوابی، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی بیانگر روایی ملاکی همزمان پرسشنامه بود. برای پایایی، ضریب آلفای کرونباخ مقیاس مطلوب بود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که روایی و پایایی پرسشنامه مذکور حائز شرایط مطلوب برای سنجش تمایزیافتگی خود است و میتواند به عنوان یک ابزار سودمند جهت سنجش تمایزیافتگی خود در جامعه ایرانی استفاده گردد. نقش فرهنگ موردبحث قرار گرفت
Background: Executive skills are high-level cognitive skills helping children with their daily activities and learning assignments.
Objective: The present paper aims to study the validity and reliability of the Executive Skills Scale for pre-school children.
Method: The study was a descriptive research. Using cluster sampling method، 250 subjects (including 150 female and 100 male subjects) were selected from among pre-school children in Isfahan، and their mothers responded to the Executive Skills Scale items. The validity of the scale was evaluated with content validity، item analysis (item–total correlations)، and factor analysis. The reliability of the mentioned questionnaire was studied through Cronbach’s alpha and split–half reliability.
Results: The results showed that item-total correlation coefficients were significant in all cases، varying from 0.21 to 0.81. (P=0.0001). Moreover، using Cronbach’s alpha، the reliability of the whole scale was calculated as 0.75. Also، the split-half reliability was computed to be 0.80.
Conclusion: The results indicated that the Executive Skills Scale is of acceptable psychometric properties to be used for the Iranian pre-school children.
خلاصه ماشینی:
در سطح بین فردی، "تمایزیافتگی خود" توانـایی یـک شـخص در حفـظ فردیت و استقلال "خـود" در روابـط صـمیمانه بـا دیگـران اسـت و در سـطح درون فـردی، توانایی شخص در ایجاد تعادل بین تفکر و احساس است بـه گونـه ای کـه بتوانـد در شـرایط هیجانی، به صورت منطقی فکر و عمل کنـد (بـوئن ، ١٩٧٨؛ کـر١ و بـوئن ، ١٩٨٨).
فـرم کوتـاه تمایزیـافتگی نسـبت بـه پرسشـنامه تجدیـدنظر شـده اسـکورون و اسـمیت (٢٠٠٣)، کارآمدتر است و تعداد گویه های کمتری دارد تا آنجا که فرم کوتاه شـده توانسـت ٩٩% از همسانی درونی نسخه کامل پرسشنامه تمایزیـافتگی خـود را تنهـا بـا ٤٣% از گویـه هـای آن ، حفظ کند (دریک ، ٢٠١١).
ازآنجاییکه فرم کوتاه پرسشنامه تمایزیـافتگی خـود که توسط دریک در سال ٢٠١١ ساخته شده اسـت نسـبت بـه دیگـر ابزارهـای انـدازه گیـری تمایزیافتگی خود، کارآمدتر است و تعداد گویـه هـای کمتـری هـم دارد (دریـک ، ٢٠١١)، پژوهش حاضر باهدف ترجمه و تعیین روایـی و پایـایی فـرم کوتـاه پرسشـنامه تمایزیـافتگی خود (دریک ، ٢٠١١) برای استفاده در ایران انجام پذیرفت .
ابزار پژوهش ابزارهای مورداستفاده در پژوهش حاضر عبارت بودند از: ١- پرسشنامه سلامت عمومی ٢(GHQ) ایـن پرسشـنامه کـه نخسـتین بـار توسـط گلـدبرگ ٣ در سـال ١٩٧٢ بـه منظـور انـدازه گیـری اختلالات غیر روان پریشانه در جمعیت های غیربالینی توسعه یافت ، به صـورت فـرم هـای ١٢، ٢٨، ٣٠ و ٦٠ سـؤالی موجـود اسـت .
در جدول ٣ ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش آورده شده است که نشـان از همبسـتگی منفی و معنادار در سطح یک صدم میان متغیر تمایزیـافتگی خـود و عامـل هـای آن بـا متغیـر سلامت عمومی و عامل های این متغیر دارد.