چکیده:
زمینه: مهارت های اجرایی، توانایی های شناختی سطح بالا هستند که در فعالیت های روزانه و تکالیف یادگیری به کودکان کمک می کند. هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی و اعتبار مقیاس مهارت های اجرایی برای کودکان پیش دبستانی صورت گرفته است. روش: در این مطالعه توصیفی، 250 کودک (150 دختر و 100 پسر) از میان مراکز پیش دبستانی شهر اصفهان طی نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده و مادران آن ها به سوالات مقیاس مهارت های اجرایی پاسخ دادند. برای بررسی روایی مقیاس از روش های روایی محتوا، همبستگی گویه ها با نمره کل (تحلیل مواد) و تحلیل عوامل استفاده شد. اعتبار مقیاس یادشده با روش های آلفای کرونباخ و اعتبار تنصیفی بررسی گردید. یافته ها: تحلیل مواد مقیاس نشان داد که ضرایب همبستگی گویه ها با نمره کل در تمام موارد معنی دار و بین 0/21- تا 0/81 متغیر بود که ضرایب در سطح (0/0001=p) معنی دار بودند. علاوه بر این، اعتبار مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس مهارت های اجرایی 0/75 محاسبه گردید. همچنین ضریب اعتبار تنصیفی مقیاس 0/80 به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مقیاس مهارت های اجرایی واجد ویژگی های روان سنجی رضایت بخشی برای استفاده بر روی کودکان پیش دبستانی ایرانی می باشد
Background: ‘E-portfolio’ is a collection of digital and electronic documents showing the students’ progress and academic achievement in a course or lesson.
Objective: The present research aims to study the effect of using e-portfolios on self-regulation learning strategies adopted by the students. Method: The research method was that of quasi-experimental with a pretest-posttest control group design. The statistical population included all the students of the Faculty of Education and Psychology of Allameh Tabataba’i University in the second semester of 2012-2013. Using convenience sampling method، 2 MA classes were selected as the sample population. Each class included 18 students randomly divided to experimental and control groups. The Motivated Strategies for Learning Questionnaire by Pintrich and De Groot (MSLQ) (1990) was used to measure the subjects’ self-regulated learning strategies. At the beginning of the semester، both groups were taken a pretest in the same circumstance. Then، the experimental group was exposed to the independent variable for one semester. At the end of the semester، a posttest was applied on both groups to examine the changes. An analysis of covariance was used to analyze the collected data.
Results: The results showed that the self-regulation learning strategies of the experimental group had increased significantly compared to that of the control group.
Conclusion: Therefore، it can be concluded that an e-portfolio is an instrument for teaching، learning، and assessment by which learners become motivated to have more activity and، consequently، reach more achievements in learning and acquiring the related skills.
خلاصه ماشینی:
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس مهارتهای اجرایی برای کودکان پیشدبستانی )فرم والد( تاریخ دریافت : ٩٢/٨/٦ تاریخ پذیرش : ٩٢/١٠/١١ 1 علی اکبر ابراهیمی 2 احمد عابدی 3 مهناز شیرانی چکیده زمینه: مهارت های اجرایی، تواناییهای شناختی سطح بـالا هسـتند کـه در فعالیـت هـای روزانـه و تکـالیف یادگیری به کودکان کمک می کنـد.
هددف: پـژوهش حاضـر بـه منظـور بررسـی روایـی و اعتبـار مقیـاس مهارت های اجرایی برای کودکان پیش دبستانی صورت گرفته است .
بحث و نتیجهگیری : نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد کـه مقیـاس مهـارت هـای اجرایی واجد ویژگی های روان سنجی رضایت بخشی برای اسـتفاده بـر روی کودکـان پـیش دبسـتانی ایرانـی میباشد.
1. Executive Functions Skills Scale-Preschool (Parent Form) در مطالعه داوسون و گوییر (٢٠٠٨)، اعتبار این مقیاس در یک گروه ١٦٨ نفری از کودکان پیش دبستانی ٨١/ ٠ و ضرایب اعتبار زیر مقیاس های آن به روش بازآزمایی پس از پنج هفتـه به شرح جدول ١ گزارش گردیده است .
با توجه به نتایج پژوهش های انجام شده در خصـوص کارکردهـای اجرایـی کودکـان پیش دبستانی و نقش آنها در عملکرد تحصیلی آینده این کودکان ، می تـوان بـا اسـتفاده از ابزارهای معتبر آنها را موردسنجش و ارزیابی قرارداد و کودکان در معرض خطر ناتوانی را شناسایی و برای آنها برنامه های مداخله ای زودهنگـام مناسـب طراحـی نمـود .
An ecological validity study of executive function measures in children with And without attention deficit hyperactivity disorder.
Growth in Literacy and cognition in Bilingual Children at Risk or Not at Risk for Reading Disabilities, Journal of Educational Psychology,98(2), 247-260.