چکیده:
درایـن پـژوهش ، رابطـة بـین روش هـای برقـراری تعامـل آموزشـی و ماندگاری دانشجویان در برخی رشته های آموزش داده شـده بـه صـورت الکترونیکی بررسی شد. پژوهشی توصیفی -تحلیلی و به روش پیمایشـی انجام شد تا رابطة بین روش های همزمان تعامل آموزشی (مانند گفتگوی برخط )وروش های ناهمزمان تعامل آموزشی (مانند تالار مباحثه و ارسال پیام الکترونیکی ) با ماندگاری دانشجویان در آموزش الکترونیکی بررسـی شود.یافته های پژوهش نشان دادبـین اسـتفاده اسـتاد از دو روش تـالار مباحثه و ارسال پیام الکترونیکی ، با استفاده دانشـجویان ازایـن دوروش رابطة معنادار وجود دارد. همچنین یافته ها نشان مـی دهـد کـه در ٤٠%از رشته های برخط روش اصلی تعامل استادو روش اصلی تعامـل دانشـجو یکسان و بـه طـور مشـخص ترکیبـی از گفتگـوی بـرخط و ارسـال پیـام الکترونیکی بوده است . همان طـور کـه ادبیـات پـژوهش تاییـدمـی کنـد، یافته های پژوهش دلالت براین دارند که انتخاب یـک روش یـا ترکیبـی خاص ازروش های تعامل برخط توسط استادمی تواند به استفاده بیش تـر دانشجویان از آن روش یا ترکیب خاص منجرشود.این نتایج تاکیدی بر نقش یاددهنده به عنوان تسهیل گر وزمینه ساز مشارکت بیش تردانشجویان در فرآیندیادگیری الکترونیکی است که به نوبة خود افـزایش مانـدگاری دانشجویان درمسیر آموزش را به همراه دارد.
خلاصه ماشینی:
در حالي که قدمت آموزش از راه دور در کشوربه بيش از پنج دهه مـي رسـد (محمـودي ، ١٣٩٢: ٢٠) ودريک دهة اخيررويکردهاي نوين اين نظام آموزشي همچون آموزش بـرخط و الکترونيکي بسيار مورد توجه مؤسسات آموزشي دولتي وغيردولتي کشور قـرار گرفتـه اسـت ، به طوري که تاسال ١٣٩١، تنها درسه دانشگاه دولتي «شيراز»، «خواجـه نصـيرالدين طوسـي »و «علوم قرآن وحديث »در مقطع کارشناسي بيش از ٥٠٠٠نفر ازطريق کنکور سراسـري وزيـر نظر سازمان سنجش آموزش کشوربه عنوان دانشجوي آموزش الکترونيکي پذيرفته شده اند، در عين حال اين سؤال مطرح است که اين نظام آموزشي تاچه حد توانسته است زمينـة برقـراري تعامل آموزشي ميان عناصر اصلي آموزش (يادگيرنـده ،ياددهنـده و محتـوا) را فـراهم کـرده و باعث ماندگاري يادگيرندگان درمسير آموزش شود؟ درايـن مقالـه تـلاش شـده اسـت ميـزان بهره گيري از ابزارهاي برقراري تعامل برخط ورابطة آن با مانـدگاري دانشـجويان در آمـوزش الکترونيکي دانشگاه هاي کشور بررسي شود.
"Persistence in University Continuing Education Online Classes"; The International Journal of Research in Open and Distance Learning, University of California Irvine USA, Vol 8, No 3 Julien, Heidi (author);, Jane (author);, Elizabeth (author);, Prudence W.
T. (2010); "Basic Principles of Interaction for Learning in Web-Based Environment"; Dissertation for the Degree of Doctor of Education, Athabasca University.
K. (2010); "Self-Directed Learning and Persistence in Online Asynchronous Undergraduate Programs"; Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy, Virginia Polytechnic Institute and State University.
F. (2002); "An Analysis of the Relationship Between Instructional Interaction and Student Persistence In Online Education"; Dissertation for the Degree of Doctor of Education, University of Massachusetts Lowell.