چکیده:
در این پژوهش آیاتی که تـوسط حضـرت ولی عصر امـام زمان (ع) تفسیر شـده ازجملـه ،آیـه :«فاخلع نعلیک انک بالواد المقدس طوی ((طه ،٢٠ / ١٢) و آیه :«کهیعص (مریم ،١٩ / ١) و آیه :«واختار موسی قومه سبعین رجلا لمیقاتنا... (الاعراف،٧ / ١٥٥) و آیه :«وما یعلم جنود ربک الا هو(المدثر،٧٤ / ٣١) و آیه :ئ وما تشاءون الا ان یشاء الله ((الانسان،٧٦ / ٣٠) بیان شده است .و این آیـات تـوسط وجود شریف آن یگانه عالم بقیة الله الاعظم امام مهـدی (ع) به شیوه زیبا تفسیر و تبیین شده است .آن هم در سن کودکی آن حضرت که این خود دلیلی بر امامت و حجت خدا بودن ایشان می باشد.که عالم بر سر و خفیات است .
خلاصه ماشینی:
امام زمان (ع) و تفسیر آیات «آیات تفسیر شده توسط حضرت مهدی (ع)» حسين اسماعيلي * چکيده در اين پژوهش آياتي که تـوسط حضـرت ولي عصر امـام زمان (ع) تفسير شـده ازجملـه ،آيـهْ :«فاخلع نعليک إنک بالواد المقدس طوي ((طه ،٢٠ / ١٢) و آيه ْ:«کهيعص (مريم ،١٩ / ١) و آيه ْ:«واختار موسي قومه سبعين رجلا لميقاتنا...
و اين آيـات تـوسط وجود شريف آن يگانه عالم بقية الله الأعظم امام مهـدي (ع) به شيوهْ زيبا تفسير و تبيين شده است .
گرچه آن حضرت در زمان کودکي غيبت صغراي شان آغاز شده است ، اما در همان سن هم آياتي از قرآن کريم را تفسير نموده اند که به نمونه هايي از آن اشاره مي شود.
و شاهد ديگر اين معنا اين است که از ظاهر آيـه اسـتـفـاده مي شود که همراهان موسي (ع) نسبت به اصل دعـوت وي ايمان داشته اند و غرض آنها از اين که گفتند:«ما هرگز ايمان نمي آوريم تا خدا را آشکارا ببينيم اين بوده که ايمان خود را از جهت نزول تورات مشروط بر مشاهده کرده باشند.
صاحب تفسير نمونه ،ذيل آيه :ئ وفيها ما تشتهيه الأنفس وتلذ الأعين فرموده است : خداوند به دو نعمت اشاره مي کند که تمام نعمت هاي مادي و معنوي جهان در آن جمع است .
از جمله آياتي کـه تـوسط امام مـهـدي (ع) تفسير شده آيـهْ :«ومايعلم جنود ربک إلا هو؛«و نمي داندلشکرهاي پروردگارت را مگر اومي باشد.
مرحوم طبرسي صاحب تفسير جوامع الجامع ذيل آيـه ْ:«ومايعلم جنود ربک إلا هو فرموده است :در معناي اين آيه دو قول است ١.