چکیده:
تعارض بین اولویت های آموزش علوم پزشکی و مراقبت از بیمار و حفظ حرمت بیمار از مشکلات و مسائلی است که در فرایند آموزشی بالینی پیش روست. در آموزش بالینی نیز مثل سایر عرصه ها اصول اخلاقی احترام به فرد، سودرسانی، عدالت و عدم زیان رساندن باید مد نظر قرار گیرد. مطالعات نشان می دهند که آموزش بالینی از 3 رکن اصلی پزشک، دانشجو و بیمار تشکیل شده است. در این میان با توجه به هدف مطالعه، چالش های مربوط به دو رکن درگیر در فرایند آموزش بالینی یعنی بیمار و دانشجو مورد بحث قرار گرفته است. در این راستا با استفاده از منابع موجود مشکلات مرتبط بیان شده و برای آن ها راه کارهایی نیز آورده شده است. با در نظرگرفتن این نکته که در فرایند آموزش، حضور پزشک و دانشجو کاملا آگاهانه و با رضایت کامل است پس حضور بیمار در این فرایند نیز باید کاملا آگاهانه با رضایت کامل صورت گیرد. برای کاهش تعارض بین آموزش به دانشجو در بالین و رعایت حقوق بیمار، آموزش اصول اخلاق حرفه ای و مهارت های برقراری ارتباط و منشور حقوق بیمار به دانشجویان ضروری است. در مورد بیمار نیز باید در بدو ورود به مراکز درمانی اطلاعات کافی در مورد حقوق بیمار به صورت مقتضی در اختیار وی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
در این میان با توجه به هدف مطالعه ، چالش های مربوط به دو رکن درگیر در فرایند آموزش بالینی یعنی بیمار و دانشجو مورد بحث قرار گرفته است .
برای کاهش تعارض بین آموزش به دانشجو در بالین و رعایت حقوق بیمار، آموزش اصول اخلاق حرفه ای و مهارت های برقراری ارتباط و منشور حقوق بیمار به دانشجویان ضروری است .
چالش های مربوط به بیمار در آموزش بالینی «کسب رضایت آگاهانه از بیمار در مورد هرگونه مداخله و درمان ، آگاه کردن بیمار از نقش دانشجو، در نظرگرفتن محدودیت زمانی برای مواجهه دانشجویان با بیمار و دادن زمانی برای این که پزشک با بیمار تنها باشد»، جز اصولی است که در آموزش بر بالین بیمار باید رعایت گردد.
) از دیدگاه کارکنان مراکز درمانی مراجعه و بستریشدن بیمار در بیمارستان آموزشی به منزله موافقت با پروسه مراقبت و درمان توسط دانشجو است ، اما با در نظرگرفتن منشور حقوق بیمار، نتیجه گرفته میشود که بیماران هیچ اجباری برای مشارکت در آموزش دانشجویان ندارند و این بیمارستان است که وظیفه آموزش دانشجویان را به عهده دارد نه بیماران .
در این راستا علاوه بر آموزش محتواهای تخصصی برای رشته های مختلف نیاز به آموزش اصول اخلاق حرفه ای و مهارت های برقراری ارتباط و منشور حقوق بیمار به دانشجویان ضروری است و همین طور تأکید و نظارت اساتید به رعایت این اصول میتواند اعتماد بیماران را به سیستم آموزشی درمانی افزایش دهد.
Ethical considerations in medical education and patient rights in hospitals.
Ethical considerations in clinical education of medical students.
Medical Students' Attitudes Toward the Patient's Consent to Participate in Clinical Training.
Patient attitudes toward medical student participation in a generalinternal medicine clinic.