چکیده:
هدف : هدف تحقیق مقایسه نوجوانان با نگرش مذهبی بالا و پایین از لحاظ گرایش به اعتیـاد و سـازگاری عاطفی، تحصیلی و اجتماعی بود. روش : برای این منظور ٣٨٠ دانش آموز متوسطه شـهر کـرج از ٣ منطقـه آموزشی (با سطح برخورداری گوناگون ) انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سـازگاری دانـش آمـوزان دبیرستانی، مقیاس گرایش به اعتیاد ایرانی و نگرش سنج مذهبی خدایاری بـود. یافتـه هـا: نتـایج نشـان داد سازگاری و گرایش به اعتیاد در سطوح مختلف نگرش مذهبی متفاوت است . به طوری که افراد بـا نگـرش مذهبی بالا در مقایسه با افراد با نگـرش مـذهبی پـایین سـازگارترند وگـرایش بـه اعتیـاد پـایین تـری دارنـد. نتیجه گیری: لازم است مسئولین آموزشی و تربیتی مدارس شرایط لازم را برای افـزایش نگـرش مـذهبی در نوجوانان فراهم کنند.
In order to compare people with up and down religious attitude towards addiction tendency and emotional adjustment، education and social in teens of Karaj city، selected 380 high school students from 3 education zone (with different level). Research tools of questionnaire adjustment of high school students، was a measure to Iranian addiction tendency and religious attitude to believe in God. Multivariate analysis of variance used for data analysis. The results showed that adjustment and addiction tendency are various in different level of religious attitude، so people are more compatible with high religious view in terms of overall adjustment ، relation، social and education compares people who have low religious attitude and also tendency to addiction is lower in first group. According to beneficial effect of higher religious attitude on increased compatibility and reduction tendency to addiction in teens، it’s suggested school education and training authorities provide requirements for increasing religious attitude in teens.
خلاصه ماشینی:
"سازگاری در تمام مراحل زندگی و بویژه نوجوانی از اهمیت بالایی برخوردار است و سازش پذیری عاطفی، اجتماعی و آموزشی نوجوانان بویژه در محیط های آموزشی از جمله عوامـل مهمـی اسـت که در افزایش عملکرد تحصیلی، یادگیری و موفقیت هـای آینـده نوجوانـان تـاثیر بسـزایی دارد (نصیحت کن ، ١٣٨٩).
Mcintash, Silver & Wortman های سازگاری از جمله سلامت جسمانی، آرامش و سلامت روانشناختی، کارایی حرفـه ای و همچنین ارتباطات مفیـد اجتمـاعی (چوهـان ١، ١٩٩٩) و مـذهب پـژوهش هـایی صـورت گرفته است .
نظر به پیشگیری از مصرف مواد مخدر در نوجوانان که متاسفانه به علت تاثیرات سـریع بـر خلق ، توجه ، تمرکز و دیگر کارکردهای شناختی خطرناکتر از سایر گروه های سنی است (سرگلزایی، ١٣٨٠) و همچنین تاثیرات محافظتی دینداری بـر پیشـگیری از اعتیـاد (ویلـز و همکاران ، ٢٠٠٣) این تحقیق با هدف مقایسه نوجوانان با سطوح متفاوت از نگرش مـذهبی از لحاظ سازگاری تحصیلی، عاطفی و اجتماعی و گرایش به اعتیاد طراحی و اجرا گردید.
Kark, Carmel, Sinnreich, Goldberger & Friedlander روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری این پژوهش مقایسه ای و از نوع مورد-شاهدی است .
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر مقایسه سازگاری تحصیلی، عاطفی، اجتماعی و گرایش به اعتیـاد در نوجوانان با نگرش مذهبی بالا و پایین بود.
Park, Cohen & Herb دعا کردن ، استفاده از الگوهای تصمیم گیری مناسب به ویژه در ناملایمات زندگی، انسجام گروه های اجتماعی مذهبی و برخورداری از حمایت این گروه هـا از جملـه عـواملی اسـت که سازگاری بالاتر در افراد معتقد به باورهای مذهبی را تبیین میکند."