چکیده:
رشته مطالعات ایران دارای تاریخچه بلندی است. این علاقه،از زمان ساسانیان هنگامیکه ایرانیان به شناخت زبان باستانی تمدن خود گرایش پیدا کردند تا علاقمندی چند جانبه غربیان به ایران در قرون 18 و 19 در اروپا،ادامه یافته است.هرچندبسیاری از دانشمندان بر این باورند که حوزه تمدن ایرانیان،بسیار فراتر از اسلام بوده و به طور منطقی نیازمند برنامه مطالعاتی جداگانه می باشد، امام طالعات ایران در کانادا صرفا به عنوان رشته ای فرعی قلمداد می شود و در زیر مجموعه برنامه هایدیگر،مانند اسلامی ا مطالعات خاورمیانه قرار در « آگاهی مطالعات ایران » میگیرد.در این مقاله به طور خلاصه تاریخچه مطالعات ایران را مورد بررسی قرار می دهیم.پس از آن به نقش و تاثیر دو عامل کلیدی در شکل گیری دانشگاههای کانادایی می پرازیم: 1)شرایط اجتماعی اقتصادی کانادا پس از جنگ جهانی دوم 2)شکل گیری جمعیت ایرانیان مهاجر کانادا پس از انقلاب 1979 و جنگ ایران و عراق.این توسعه و پیشرفت،در فضایی رشد کردکه طی آن گروه آموزشی ادیان در دانشگاه کونکوردیا،واقع در مونترال کانادا،اولین برنامه مطالعات ایران را به طور مستقل بنیان نهاد.
همچنین در این مقاله به بحث در مورد پیشینه حضور دانشمندان در این برنامه و رویکرد میان رشتهای آن نسبت به مطالعات ایران شامل ادیان، ادبیات، زبانشناسی، جامعه شناسی،مردم شناسی، هنر و معماری و همچنین به مهمترین چالش هایی که برنامه مطالعات ایران با آن مواجه است،خواهیم پرداخت.یکی از این چالش ها، ایجاد روابط پایدار با نهادهای آکادمیک در ایران برای ایجادروابط مستحکم تربا جوامع مهاجر می باشد.
The discipline of Iranian studies has a long history, from Sassanian times, when the Persians themselves showed interest in recovering the ancient languages of their civilization, to the multifaceted Western interest in Iran in 18th and 19th-century Europe. In Canada, however, Iranian studies has been exclusively a sub-discipline, placed in other categories of research such as Islam or Middle East Studies, even though most scholars agree that the scope of Iranian civilization is much broader than Islam and logically requires a separate program. In this article, we briefly trace the history of Iranian studies. We then discuss the role and influence of two key elements in the formation of “Iranian study awareness” in Canadian academia: the socio-economic situation of post-WWII Canada and the formation of the Canadian Iranian Diaspora following the Iranian 1979 revolution and ensuing Iran-Iraq war. These developments shed light on the context in which the Religion Department of Concordia University in Montréal, Canada established the first independent Iranian study program in Canada. We will discuss the background of scholars participating in the program, its interdisciplinary approach to Iranian Studies embracing religion, literature, linguistics, sociology and anthropology, art and architecture, and the main challenges that the Iranian study program faces. One of these challenges is establishing lasting ties with academic institutions in Iran to match existing relations with Diaspora communities.
خلاصه ماشینی:
"هرچند بسیاری از دانشمندان بر این باورند که حوزه تمدن ایرانیان، بسیار فراتر از اسلام بوده و به طور منطقی نیازمند برنامه مطالعاتی جداگانه میباشد، اما مطالعات ایران در کانادا صرفا به عنوان رشتهای فرعی قلمداد میشود و در زیر مجموعه برنامههای دیگر، مانند اسلام یا مطالعات خاورمیانه قرار میگیرد.
مطالعات ایران، دانشگاه کونکوردیا، کانادا، زبان فارسی Iranian Studies at Concordia University: A Unique Program in Canada Umberto Cicchetti Transleted by: Mehdi Parvareh Abstract The discipline of Iranian studies has a long history, from Sassanian times, when the Persians themselves showed interest in recovering the ancient languages of their civilization, to the multifaceted Western interest in Iran in 18th and 19th-century Europe.
با وجود اینکه بسیاری از محققان، تمدن ایران را بسیار بزرگتر از اسلام و یا دوران اسلامی میشناسند، مطالعات ایران، به عنوان یک حوزه مطالعاتی مستقل تاسیس نشده است، بلکه به عنوان رشتهای فرعی، در حوزهای بزرگتر تحت عنوان اسلام قرار گرفته است.
در چند سال گذشته، وضعیت زبان فارسی در سطح دانشگاهی از دید یکی از ناظران این چنین میباشد: با توجه به قطع روابط سیاسی میان ایران و آمریکا در سال 1979، تعداد افراد متقاضی ثبت نام در زبان فارسی در دانشگاههای آمریکا، به طور چشمگیری کاهش یافته است.
با این حال، بسیاری از آنها همچنان شامل برنامههای تکنولوژیکی و علمی میشوند (با هدف آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم و در مورد دانشگاه کونکوردیا که در اقدامی جداگانه از مطالعات ایران در جستجوی چنین ارتباطی میباشد)."