چکیده:
سد هها آثار هنری در درون حوز ههایی متعین و مشخص همچون نقاشی و مجسمه تقسی مبندی م یشدند، و هر یک از این
حوز هها به عنوان رسان های خاص قلمرو خود را معین میکردند. اما، از دهة 1960 م به بعد با ک مرنگ شدن مرز هنر و ناهنر، و
همچنین با قوّت گرفتن احتمال در نظر گرفته شدن ابژه هنری همچون ابژ های روزمره، قلمرو رسان هها دچار دگرگونی شد. در
نه در خود ابژه بلکه در تجربة افراد جستجو م یشود. بنابراین ابژه با تجربه شدن در » ابژه هنری/ روزمره « این دوران، خاستگاه
گستر های ادراکی م یتواند ادراک زیباییشناختی را ممکن کند. با پررنگ شدن نقش ادراک و تجربه در هنر پست مدرن، آراء
پدیدارشناس فرانسوی موریس مرلو پونتی 1 در این حوزه امکاناتی را در بطن بررسی رسان ههای نوین هنری م یگشاید. از میان
آراء وی، در این مقاله به بررسی نقش هم پیوندی حواس و بدن در ادراک و ارتباط آ نها با رسانه هنری نوین پرداخته شده
است.
For centuries، artworks belonged to determinate spheres of art media like painting or sculpture which have had their own boundaries and laws. But after 1960s، the boundaries between media and also in general between art and non-art have been disappeared. By the increasing possibility of an ordinary object to be an art object، the meaning of media started to change. In 60s، the origin of artwork was not in its object; but the origin was searched in everyone’s experience. The object، just by being in field of perception، could make possible aesthetic perception. When every day perception and the experience find the main role in art of post-modernism، the theory of French phenomenologist Maurice Merleau-Ponty will give us possibilities to take an accurate look in these changes in art. In this article، his ideas of embodied perception and the correlation of sensations، and also the relation of them with new media are studied.