چکیده:
جهان سینما بیشتر به نظریهپردازیهای سرگئی میخائیلویچ آیزنشتاین درباره مونتاژ اهمیت داده است، همین امر سبب شد که رویکردهای او در بازیگری نادیده گرفته شود. با توجه به اینکه آیزنشتاین به عنوان طراح صحنه و سپس کارگردان زیر نظر مستقیم میرهولد نظریه بیومکانیک را در تئاتر مسکو تجربه کرده بود، شباهتهای ساختاری و اجرایی زیادی بین بازیگری در سینمای آلمان و آثار هم عصران کانستراکتیویست خود در شوروی مشاهده کرد. شباهتهایی که از یک سو مجموعهای از تکنیکهای تئاتری از قبیل بزرگنمایی و اغراق، تشدد عضلانی بازیگر، تفکیک حرکات بدنی و حرکت حول اندامهای خم شونده بدن که تا آن زمان خارج از ارزش نمایشی تلقی میشد، و از سویی دیگر سلسلهای از حرکات موزون و تماشایی به سیاق ژیمناستیک، عرض اندامهای بدنسازی و جست وخیزهای پر تکاپو که به میادین ورزشی تعلق داشت و به روی صحنه تئاتر آمده بود.
این پژوهش با تمرکز بر آثار آیزنشتاین به فرآیند روسی شدن بازیگریهای اکسپرسیونیستی آلمانی و به چگونگی سینمایی شدن بازیهای تئاتری روسی به عنوان پیش در آمدی برای آن نوع بازیگری میپردازد که روی در روی الگوهای رئالیستی بازیگری در سینمای هالیوود قرار میگیرد. همچنین، این مقاله استدلال میکند که الهام گرفتن او از بازیگری آلمانی نگرشی تلفیقی را پایه ریزی کرد، که در پژوهشهای سینمایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
The world of cinema has put more emphasis on Sergei M. Eisenstein’s theories about montage، and that’s why his approaches in acting were ignored. Experienced set designing and directing under the direct supervision of Meyerhold’s Biomechanics theory in Moscow’s theater، Eisenstein observed many structural and administrative similarities between acting in German cinema and the works of his contemporary Constructivists in the Soviet. Similarities such as a set of theatrical techniques encompassing exaggeration، actor’s muscular violence، separation of body movements and movement around the vimineous body organs which lacked play value suntil then، and on the other hand، a series of choreographic and spectacular movements as gymnastic style،fitness show-off and aggressive capers which were belonged to sport fields and were brought on the theater stage.
By concentrating on Eisenstein’s works، this research deals with the process of Russifying German Expressionist acting and cinematizing Russian theater acting as a preliminary of such acting which was considered as realistic models of acting in Hollywood. Also، this paper deduces that Eisenstein’s inspiration from German acting established an integrated approach which is less considered in cinematic studies