چکیده:
تبعیت و اطاعت بیچون و چرا از پیامبر اکرم (ص )، امری شرعی و عقلی میباشد، چون اگـر بنـا باشد که هر کس طبق سلیقه خویش عمل نماید و هر جـا کـه سـخنان پیـامبر(ص ) موافـق امیـال نفسانی و دنیایی وی بود، طبق آن عمل کند و اگر در مـواردی کـه کـلام رسـول اکـرم (ص )، وفـق مرادش نبود، بدان توجه ننماید و در پی مخالفت برآید، بیشک چنین کسی پیـرو شـریعت مقـدس اسلام نباشد، گرچه به ظاهر خود را مومن قلمداد نماید. در واقع ، چنین انسانی منافق یـا جاهـل بـه حقیقت دین میباشد که در هر دو صورت ، خارج از زمرة مومنان است . جاهل را باید متنبـه نمـود و از فتنه گری منافق باید دوری جست و در صورت امکان ، باید او را به مومنان معرفـی کـرد و آگـاهی داد. این جستار در پی آنست که به اختصار و با استناد بـه آیـات و روایـات ، وجـوب اطاعـت پیـامبر اکرم (ص ) و دیگر معصومان ، علیهم السلام ، و حرمـت مخالفـت بـا اقـوال و اعمـال آن حضـرات را در حدود یک مقاله بیان نماید و آثار و عواقب آزار و مخالفت با آنان را به رشته تحریر کشد.
خلاصه ماشینی:
عواقب شرعی آزاررسانی به پیامبراکرم (ص )و مخالفت با اوامر و اعمال آن حضرت از منظر آیات و روایات محمدحسین بیات دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران (تاریخ دریافت : ١٣٩٣/٠٨/٢٠؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٣/١٠/٠٩) چکیده تبعیت و اطاعت بیچون و چرا از پیامبر اکرم (ص )، امری شرعی و عقلی میباشد، چون اگـر بنـا باشد که هر کس طبق سلیقۀ خویش عمل نماید و هر جـا کـه سـخنان پیـامبر(ص ) موافـق امیـال نفسانی و دنیایی وی بود، طبق آن عمل کند و اگر در مـواردی کـه کـلام رسـول اکـرم (ص )، وفـق مرادش نبود، بدان توجه ننماید و در پی مخالفت برآید، بیشک چنین کسی پیـرو شـریعت مقـدس اسلام نباشد، گرچه به ظاهر خود را مؤمن قلمداد نماید.
اما اهل سنت نیز احادیث بسیاری در لزوم اطاعت از دستورهای پیامبر اکرم (ص ) نقل کـرده انـد که برخی از آنها به قرار زیر است : سیوطی در ذیل آیۀ ﴿من یطع الرسول فقد أطاع الله ...
در این باب احادیث نیز بسیار است که ذیلا به برخی از آنها اشارت مـیشـود، امـا قبـل از بیـان احادیث بدین نکته باید توجه نمود که پیامبر اکرم (ص ) بارها مخالفت و آزردن اهـل بیـت ، بـه ویـژه دختر خود، فاطمه (س )، و پسرعموی خود، حضرت علی(ع )، را عین آزار خود دانسته است .