چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی نحوة تاثیر انتقال نامتقارن قیمت بر حاشیه بازار گوشت گوسفند در ایران پرداخته است . به این منظور، الگوی حاشیه بازاریابی به صورت ترکیب الگوی هزینه بازاریابی و آزمون هاک برآورد شد. بر اساس نتایج مطالعه ، متغیرهای افزایش در قیمت گوسفند زنده ، کاهش در قیمت گوسفند زنده ، روند زمانی، هزینه حفاظت از گوشت و متغیر موهومی فصل بهار تاثیر معنادار بر حاشیه بازار گوشت گوسفند دارند. علامت ضریب تمام متغیرهای مذکور به استثنای متغیر موهومی فصل بهار مثبت است . همچنین نتایج نشان داد که تغییرات قیمت گوسفند زنده به طور کامل به خرده فروشی منتقل نمی شود و انتقال قیمت در کوتاه مدت و بلند مدت نامتقارن است .
خلاصه ماشینی:
نتایج مطالعه حسینی و نیکوکار (١٣٨٥) که به منظور بررسی تأثیر انتقال نامتقارن قیمت بـر حاشیه بازار گوشت مرغ ایران انجام شده اسـت ، نشـان مـی دهـد در حـالی کـه افـزایش قیمـت تولیدکننده کاملا به مصرف کننده منتقل می شود،کاهش قیمت به طور کامل به مصرف کننـده منتقل نمی شود و به عبارتی انتقال نامتقارن قیمتی در کوتـاه مـدت و بلندمـدت در ایـن صـنعت طی دوره ١٣٧٧-٨١تأیید شده است .
حسینی و همکاران (١٣٨٩) در مطالعه ای به تحلیل ساختار بازار و اثـر انتقـال قیمـت بـر حاشیه بازاریابی در صنعت گوشت گاو در ایران پرداخته اند.
همچنین برآورد الگوی حاشیه بازار نشـان داد کـه در بـازار گوشت گاو ایران ، انتقال قیمت ها و هزینه بازاریابی نامتقارن بوده که این مسـئله باعـث افـزایش حاشیه بازار شده است .
شکل نهایی الگوی مورد استفاده در این مطالعه - به پیروی از مطالعات فراینگون و همکاران (١٩٩٩)، حسینی و نیکوکار (١٣٨٥) و حسینی همکاران (١٣٨٩)-به صورت رابطه ٢است : m1 m2 MM=α0+α1Q+α2Z1+α3Z2+∑α4,iINCFt=Pi+∑α5,iDECFt=Pi+α6t+ i=0 i=0 α7D1+α8D2+α9D3+ε در الگوی بالا، MM حاشیه بازار گوشت گوسفند و متغیرهـای INCFP، DECFP بـه ترتیب نشان دهنـده افـزایش وکـاهش تجمعـی در قیمـت گوشـت گوسـفند در محـل تولیـد میباشند.
نتایج و بحث بررسی وضعیت قیمت و حاشیه بازار گوشت گوسفند در نمودار ١ روند قیمت گوسفند زنده ، خرده فروشی و حاشـیه بـازار گوشـت گوسـفند طی دوره ١٣٨٢ تا ١٣٩٢ نشان داده شده است .
بر این اساس ، هر گونه تغییر در قیمت گوسفند زنده حاشیه بازار را افزایش داده که مبین عدم انتقال کامل قیمت از تولید کننده به خرده فروشی است .