خلاصه ماشینی:
"در اذان و اقامه که طلیعه عبادت است با گفتن«اشهد أن محمدا(ص)رسول الله»شهادت به رسالت آن حضرت داده میشود که نشانهی تکریم است و هنگام تسلیم در پایان نماز،تنها کسی که به عنوان شخص به او سلام داده میشود وجود مبارک پیامبر است«السلام علیک ایها النبی و رحمة الله و برکاته»بنابراین همه مسلمانان در عبادتهای شب و روز خود،اعم از واجب و مستحب، بر آن حضرت درود میفرستند و این همان رفعت الهی است که خداوند سبحان پیامبرش را به آن میستاید:{/و رفعنا لک ذکرک/}(انشراح4/)ترفیع رسول اکرم(ص)در بسیاری از آیات قرآن کریم متجلی است که به برخی از آن موارد اشاره میشود: 1-خداوند در دعوت به ایمان چنین فرمود:{/«امنوا بالله و رسوله»/}(نساء136/) 2-اطاعت{/«من یطع الله و الرسول»/}(نساء69/){/«اطیعوا الله و اطیعوا الرسول»/} (نساء59/) 3-استجابت{/«یا ایها الذین آمنوا استجیبوا الله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم»/} (انفال24/) 4-نصرت{/«و ینصرون الله و رسوله»/}(حشر8/) 5-تولی{/«و من یتول الله و رسوله»/}(مائده56/) 6-نصیحت(اطاعات مخلصانه از خدا و رسول):{/«إذا نصحوا لله و رسوله»/}(توبه 91) 7-عزت{/«و لله العزة و رسوله»/}(منافقون8/) 8-خداوند سبحان دربارهی قضا و داوری میفرماید:{/«و ما کان لمؤمن و لا مؤمنة إذا قضی الله و رسوله أمرا أن یکون لهم الخیرة»/}(احزاب36/)41 نتیجه: رسول اکرم(ص)در آیینهی قرآن شخصیتی است که فرمان بدن از وی واجبترین وظایف مسلمانان،(نساء59/)پذیرش داوری او در کشاکش سختیها نشانهی ایمان، (نساء65/)اطاعت از ایشان شرط لازم برای محبوبیت در نزد خداوند،(آل عمران/ 31)احترام وی و یاری رساندن و توقیر حضرتش شرط ایمان،(فتح9/)پرهیز از تقدم بر او حتی در سخن و یا تصمیم تا بدانجا بر مسلمانان واجب است که حتی از آنکه آهنگ کلامشان بر سخن رسول(ص)فزونی داشته باشد نهی شدهاند."