چکیده:
هدف این پژوهش ، بررسی اثربخشی نظارت دبیر محور بر بهبود کیفیت یادگیری شیمی دوم بوده است . برای این منظور نمونه ای به حجم ٨٠ نفر از دانش آموزان پسر در درس شیمی دوم دبیرستان شهر قم و دبیران شیمی آنان ، به صورت خوشه ای چند مرحله ای در قالب ٤ کلاس انتخاب شده و در دو گروه مساوی کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای آزمون تاثیر چرخه سه مرحله ای نظارت دبیر محور بر گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل ، از روش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه برای مدت ٢ ماه و گردآوری داده ها با آزمون محقق ساخته استفاده شد. نتایج استخراج شده از نرم افزار SPSS نشان داد، بین عملکرد دو گروه در سطح کمتر از ٠/٠٥ تفاوت معنیداری وجود دارد، یعنی چرخۀ نظارت دبیر محور بر بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان (به عبارت دیگر عملکرد دبیران درس شیمی دوم ) آن چنان تاثیر معناداری داشته است که میتوان آن را برای اصلاح آموزش دبیران و بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان توصیه کرد.
خلاصه ماشینی:
براي اين منظور نمونه اي به حجم ٨٠ نفر از دانش آموزان پسر در درس شيمي دوم دبيرستان شهر قم و دبيران شيمي آنان ، به صورت خوشه اي چند مرحله اي در قالب ٤ کلاس انتخاب شده و در دو گروه مساوي کنترل و آزمايش تقسيم شدند.
نتايج استخراج شده از نرم افزار SPSS نشان داد، بين عملکرد دو گروه در سطح کمتر از ٠/٠٥ تفاوت معنيداري وجود دارد، يعني چرخۀ نظارت دبير محور بر بهبود کيفيت يادگيري دانش آموزان (به عبارت ديگر عملکرد دبيران درس شيمي دوم ) آن چنان تأثير معناداري داشته است که ميتوان آن را براي اصلاح آموزش دبيران و بهبود کيفيت يادگيري دانش آموزان توصيه کرد.
بدين معنا نظارت و راهنمايي که با هدف نهايي بهبود کيفيت يادگيري دانش آموزان مطرح ميشود از طريق ارتباط با دبيران در جهت اصلاح فرايند آموزش ، ارتقاء عملکرد و حل و فصل مسائل و مشکلات آموزشي آنان اعمال و جزء لاينفک سازمان آموزشي محسوب ميگردد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ١- مقايسه ميانگين نمرات گروه هاي کنترل و آزمايش در پيش آزمون يافته هاي پژوهش يافته هاي مربوط به فرضيه : نظارت دبير محور باعث افزايش يادگيري دانش آموزان ميگردد.
بنابراين نظارت دبير محور براي اصلاح آموزش دبيران و بهبود کيفيت يادگيري دانش آموزان ضروري است و توصيه ميگردد.