چکیده:
هدف از تحقیق حاضر تبیین رابطه ساختار سازمانی با اثر بخشی سازمانی و توانمندسازی در بین کارکنان آموزش و پرورش نواحی شهرستان شیراز بوده که با روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان اداری نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهرستان شیراز می باشد و نمونه آماری پژوهش کارکنان ناحیه ١و٤ می باشند که به شیوه تصادفی ساده از جامعه آماری انتخاب گردیدند. جهت جمع آوری اطلاعات و داده ها از سه پرسش نامه ساختار سازمانی (ورعی) توانمندسازی (شورت و راینهارت ) و اثر بخشی (هرسی بلانچارد) استفاده گردید. جهت تعیین حجم نمونه ١٤١ نفر از جدول مورگان و گرجسی به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از میانگین ، انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است . نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که بین ساختار سازمانی و ابعاد آن با اثر بخشی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین بین ابعاد توانمندسازی با اثر بخشی رابطه معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
اهميت ساختار سازماني در شکل گيري فرآيندهاي سازماني (بخصوص شيوه هاي توسعه منابع انساني در سازمان )، توجه بيشتر به رابطه و اثرات آن بر فرآيند توانمند سازي کارکنان را مي طلبد.
روابط رسمي افراد، جايگاه مشاغل و پست هاي سازماني، ميزان دسترسي به چارچوب اطلاعات ، شرح وظايف (شيوه انجام کارها)، شرح شغل ها، چگـونگي تخصيص منابع ، قوانين و مقررات ، مکانيزم هـاي تبعيت و اجراي قوانين ، ايجاد هماهنگي بين فعاليت ها، بخش هايي از نتايج ايجاد و طراحي ساختار سازماني است ، سيرت و مارچ ١٧ (٢٠٠٧).
جدول ٣- تفکيک داده هاي نمونه آماري بر اساس ويژگي هاي جامعه شناختي (جنسيت شرکت کنندگان ) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول ٤ - توزيع شرکت کنندگان با توجه به سابقه خدمت آنان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضيه هاي پژوهشي با توجه به موضوع پژوهش و جهت دستيابي به رابطه بين متغيرهاي تحقيق (ساختار سازماني، اثر بخشي و توانمندسازي) يک فرضيه اصلي و سه فرضيه فرعي تدوين شده است .
فرضيه اصلي: بين ساختار سازماني با اثر بخشي سازماني و توانمندسازي کارکنان رابطه معني داري وجود دارد.
فرضيه هاي فرعي : ١- بين ابعاد ساختار سازماني با اثر بخشي رابطه معني داري وجود دارد.
- بين ابعاد ساختار سازماني با اثر بخشي رابطه معني داري وجود دارد.
- بين ابعاد توانمندسازي با اثر بخشي سازماني رابطه معني داري وجود دارد.
هم چنين بين همه مؤلفه هاي توانمندسازي و اثر بخشي سازماني رابطه مستقيم و معني داري وجود دارد.
با توجه به نتايج به دست آمده ، فرضيه هاي پژوهش مبني بر وجود رابطه بين ساختار سازماني موجود در آموزش و پرورش با اثر بخشي و توانمندي کارکنان مورد تأييد قرار گرفت .