چکیده:
پژوهش حاضر درجهت تقویت مدیریت دانش بر پایه فرهنگ سازمانی کارکنان شاغل در ادارات مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. تعداد ٦١ نفر از مدیران و کارشناسان ارشد ده اداره ازمناطق ٢١ گانه به صورت چند مرحله ای انتخاب و پرسش نامه های فرهنگ سازمان و مدیریت دانش هر یک با اعتبار ٠٩٥=α روی افراد گروه نمونه اجرا گردید. با استفاده ازمدل t تک گروهی میزان هریک از متغیرهای فرهنگ سازمان (فرهنگ قومی، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ بازار و فرهنگ سلسله مراتبی) در جامعه مورد مطالعه بیش از حد متوسط و بالا و متغیر های مدیریت دانش (خلق دانش ، تسهیم دانش و انتقال دانش ) در حد متوسط ارزیابی گردید. استفاده از مدل فریدمن نشان داد در جامعه مورد مطالعه متغیرهای فرهنگ قومی، فرهنگ سلسله مراتبی، فرهنگ بازار، و فرهنگ ادهوکراسی به ترتیب رتبه های ١تا٤ و متغیرهای خلق دانش ، کاربرد دانش و تسهیم دانش دررتبه های ١تا٣ هستند. اجرای مدل همبستگی بنیادی نشان داد متغیر های فرهنگ بازار و تجربه خدمتی اثر منفی در مدیریت دانش دارد. به این معنا اگر مدیری نسبتا مسن ، بدون تجربه خدمتی، بافرهنگ سلسله مراتبی بسیار بالا باشد، مناسب ترین ترکیب مدیریت دانش ، ترکیب خلق دانش بسیار بالا، تسهیم دانش بالا، و کاربرد دانش متوسط است . نتایج حاصل از اجرای مدل هم خوانی مجذورکای نشان داد بین متغیر تحصیلات با متغیرهای فرهنگ قومی، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ سلسله مراتبی، فرهنگ سازمان و مدیریت دانش به مفهوم کلی رابطه وجود دارد، و برای تعیین جهت رابطه از مدل رگرسیون هم زمان استفاده ، و نتیجه نشان داد بین متغیر فرهنگ سازمان ، فرهنگ قومی، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ سلسله مراتبی و تحصیلات رابطه معنادار وجود دارد و با توجه به مقدار منفیβ این رابطه معکوس است ، یعنی با افزایش سطح تحصیلات متغیرهای ذکر شده کاهش می یابد. مدیریت دانش نیز با تحصیلات رابطه دارد. بین مولفه های مدیریت دانش با ویژگی های فردی رابطه مشاهده نگردید.
خلاصه ماشینی:
با استفاده ازمدل t تک گروهي ميزان هريک از متغيرهاي فرهنگ سازمان (فرهنگ قومي، فرهنگ ادهوکراسي، فرهنگ بازار و فرهنگ سلسله مراتبي) در جامعه مورد مطالعه بيش از حد متوسط و بالا و متغير هاي مديريت دانش (خلق دانش ، تسهيم دانش و انتقال دانش ) در حد متوسط ارزيابي گرديد.
نتايج حاصل از اجراي مدل هم خواني مجذورکاي نشان داد بين متغير تحصيلات با متغيرهاي فرهنگ قومي، فرهنگ ادهوکراسي، فرهنگ سلسله مراتبي، فرهنگ سازمان و مديريت دانش به مفهوم کلي رابطه وجود دارد، و براي تعيين جهت رابطه از مدل رگرسيون هم زمان استفاده ، و نتيجه نشان داد بين متغير فرهنگ سازمان ، فرهنگ قومي، فرهنگ ادهوکراسي، فرهنگ سلسله مراتبي و تحصيلات رابطه معنادار وجود دارد و با توجه به مقدار منفيβ اين رابطه معکوس است ، يعني با افزايش سطح تحصيلات متغيرهاي ذکر شده کاهش مي يابد.
يافته ها جدول ١- شاخص هاي مرکزي و پراکندگي متغيرهاي فرهنگ سازمان و مديريت دانش در گروه نمونه مورد مطالعه (٦١=n) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان گونه که در جدول ١ نشان داده شده است متغير فرهنگ سازمان به مفهوم کلي با نماد (ftot) با ميانگين ٢/٨٦٤ انحراف استاندارد ٠/٥٩٨ و خطاي استاندارد ميانگين برابر٠/٠٧٦ است .
جدول ٣- رتبه بندي گونه هاي فرهنگ سازمان و سطوح سه گانه مديريت دانش درجامعه مورد مطالعه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان گونه که در جدول ٣ مشخص شده است در جامعه کارکنان آموزش و پرورش شهر تهران متغير هاي فرهنگ قومي با نمادF١ و خلق دانش با نماد D١ بالاترين رتبه و فرهنگ ادهوکراسي با نماد F٢ و تسهيم دانش با نماد D٢ در پايين ترين رتبه قرار دارند.