چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطـه ی بـین مهـارت هـای فراشـناخت و ایـن پـژوهش بـر پیشـرفت تحصـیلی دانشجویان میباشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه ی آماری کلیه ی دانشجویان دانشـگاه آزاد اسلامی واحد ساری که به تعداد ٩٥٤٣ نفر میباشند که با توجه به جدول کرجسی و مورگـان ٣٦٣ نفـر بـه عنوان نمونه آماری به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شـدند روایـی پرسشـنامه راهبردهـای فراشـناخت بـا نظـر متخصصان تایید شد و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ ٠/٨٧ به دسـت آمـد.برای پیشـرفت تحصـیلی معدل کل دانشجو در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصـیفی و اسـتنباطی آزمـون همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرم افزار spss انجام شد. نتیجه اینکه بین استفاده از راهبردهای فراشـناختی و هریک از مولفه های آن (دانش و کنترل خود، دانـش و کنتـرل فرآینـد-برنامـه ریـزی، دانـش و کنتـرل فرآینـد- ارزشیابی، دانش و کنترل فرآیند-نظم دهی) با پیشرفت تحصـیلی (معـدل کـل ) رابطـه ی معنـادار وجـود دارد و استفاده از هر یک از این راهبردها موجب افزایش عملکرد تحصیلی می شود.
خلاصه ماشینی:
دو رویکرد که برای تقویت راهبردهای فراشناختی مهم تلقـی مـیشـود، راهبردهـای پرورش و ایجاد محیط اجتماعی حمایت کننده و نوع محتوا که یکـی دانـش دربـاره ی حـوزه ای خـاص و دیگری دانش درباره ی خود، به عنوان یادگیرنده میباشند این پژوهش در راستای این خلاء اطلاعاتی و بـه منظور بررسی راهبردهای فراشناخت در تجربیات دانشجویان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنهـا انجـام 1 - White Bread 2 - kuhn 3 - Baker 4 - Wong 5 - Brown 6 - schraw 7 - Sternberg گرفت و درصدد پاسخگویی به این پرسش پژوهشی است که آیا بین مهارت هـای فراشـناخت و پیشـرفت تحصیلی دانشجویان رابطه ی معناداری وجود دارد؟ - صفری و محمدجانی (١٣٨٩) تحقیقی تحت عنوان «کاربرد راهبردهای فراشـناخت در تجربـه هـای دانشجویان و ارتباط آن با سطح پیشرفت تحصیلی آنها» انجام دادند.
پژوهش هایی که توسط مارتینز (٢٠٠٦) تحت عنوان «تفکر خلاق » لوینگسون ٧ (١٩٩٦) «بررسی تاثیر آمـوزش فراشـناختی بـر راهبردهـای استفاده دانشجویان »، مرتون (٢٠٠٨)،آلونسـووواید٨ (٢٠٠٧) «ادغـام مهـارت هـای فراشـناختی در طراحـی اهداف یادگیری» وویلیامز (٢٠٠٢) در تحقیقی با عنوان «توسـعه منـابع فراشـناختی موفقیـت در نوجـوانی» صورت گرفته همگی بر فراشناخت و اهمیت آن در برنامـه ی درسـی تأکیـد نمـوده و آن را بـرای موفقیـت 1-Zulkiply 2-Lovet 3-Lin et, all 4 -Waite & Frederiksen 5 -Coutinho 6 -Martins 7 -Livingston 8 -Alnso & Vovides تحصیلی لازم دانسته اند.