چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای مقابله اسلامی و ویژگی های شخصیتی در دانشجویان بسیجی (فعال و عادی ) برای شناسایی وضعیت آنها و مقایسه با دانشجویان غیر عضو بود. جامعه آماری پژوهش شامل ٣٩٢ نفر دانشجوی کارشناسی بسیجی (٩٣ پسر و ١٣٧ دختر) و غیربسیجی (٦٥ پسر و ٩٧ دختر) از دانشگاه های دولتی شهر تهران بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند.آزمودنی هابه پرسشنامه های راهبردهای مقابله اسلامی (ICSS) و ابعاد شخصیتی نئو (NEO-FFI) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون چند متغیره MANOVA،ANOVA و همبستگی پیرسون ) استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد که میانگین راهبردهای مقابله اسلامی (شناختی ، رفتاری و عاطفی ) در دانشجویان بسیجی (فعال و عادی) به طور معناداری بیشتر از دانشجویان غیربسیجی می باشد. همچنین میانگین ابعاد شخصیتی برون گرایی ، تجربه پذیر بودن ، توافق پذیری و مسئولیت پذیری دانشجویان بسیجی (فعال وعادی )درسطح معناداری بیشترازدانشجویان غیرعضوبود،امامیانگین روان رنجورخویی دردانشجویان عادی بیشترازدانشجویان بسیجی بود. از سوی دیگر، بین راهبردهای مقابله مذهبی اسلامی با ابعاد شخصیت ، همبستگی معناداری وجود داشت . همچنین نتایج درون گروهی نشان داد که وضعیت دانشجویان بسیجی (فعال و عادی ) از لحاظ شخصیتی و مذهبی در شرایط مناسبی قرار دارند. نتایج این پژوهش می تواند در راستای شناسایی ابعاد شخصیتی و مذهبی دانشجویان بسیجی و نیز در انجام کارهای مشاوره ای مرتبط با آنان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در شناسایی ابعاد شخصیتی و مذهبی آنان هنگام عضو شدن و در سایر موارد می تواند، ثمربخش باشد.
خلاصه ماشینی:
پرداخته می شود و کارهای پژوهشی آن هم در حوزه روان شناسی که به بررسی ویژگی های این گروه تأثیرگذار در انقلاب بپردازد، بسیار محدود است ؛ بنابراین آنچه شایان توجه است شناسایی ابعاد شخصیتی و مذهبی این گروه از افراد جامعه از دیدگاه علمی است که مورد غفلت واقع شده است ؛ ازاین رو این پژوهش سعی در بررسی دو بعد اساسی شخصیتی و مذهبی در دانشجویان بسیجی و مقایسه آن با دانشجویان غیربسیجی دارد.
حاتمی و شعبانی (١٣٨٩) در بعد شخصیتی ـ همانطور که در پیش اشاره شد ـ در سخت رویی یا سرسختی روان شناختی ، به ویژه در دو بعد کنترل و تعهد بین دانشجویان دختر بسیجی و دانشجویان عادی تفاوت را مشاهده کردند و آنان را در زمینه تعهد و کنترل بهتر ارزیابی نمودند؛ یعنی فردی که دارای تعهد است ، زندگی را جالب ، بااهمیت و معنی دار تلقی می کند.
فرضیه های پژوهش ١- بین راهبردهای مذهبی (شناختی ، رفتاری و عاطفی ) در دانشجویان بسیجی (فعال و عادی ) و غیربسیجی تفاوت وجود دارد.
٢- بین ابعاد شخصیتی (روان رنجورخویی ، برون گرایی ، تجربه پذیری ، توافق پذیری و مسئولیت پذیری ) در دانشجویان بسیجی (فعال و عادی ) و غیربسیجی تفاوت وجود دارد.
برای بررسی ابعاد راهبردهای مذهبی در گروه های مورد مطالعه (بسیجی فعال ، بسیجی عادی و دانشجویان غیربسیجی ) نیز از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد.
Relationships Among Spirituality, Religious Practices, Personality Factors, and Health for Five Different Faith Traditions.