چکیده:
این مطالعه که با هدف بررسی میزان عوامل مرتبط با فرهنگ مصرف در میان زنان شهر یزد انجام شده، به لحاظ زمانی مقطعی و به لحاظ روشی از نوع پیمایشی است. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده که اعتبار آن از طریق محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است. جامعه¬ی آماری زنان 64-15ساله¬ی شهر یزد و روش نمونه¬گیری خوشه¬ای بوده است. داده¬های به دست آمده که در بین 400 نفر از زنان شهر یزد که به صورت تصادفی توزیع شده، از طریق برنامه spss تجزیه وتحلیل شده است. یافته¬های این پژوهش نشان می¬دهد که میزان مصرف¬گرایی در میان زنان شهر یزد 28/68 درصد و از حد متوسط پایین¬تر است. براساس آزمون¬های انجام شده میزان مصرف¬گرایی با میزان دینداری، سبک زندگی و مدگرایی رابطه¬ی معنی-داری داشته ولی با متغیرهای سن، تاهل، اشتغال، درآمد، تحصیلات و نگرش به جنسیت این رابطه معنی¬دار نشده است. نتیجه تحلیل رگرسیون نشان می¬دهد که سبک زندگی، دینداری و مدگرایی در مجموع 48 درصد از واریانس میزان مصرف¬گرایی را تبیین می¬کنند، سبک زندگی با مقدار بتای برابر با 62/0و 06/10 t= بیشترین میزان واریانس مصرف¬گرایی را تبیین می-کند
This research has been studied several factors related to consumer culture among women in Yazd. The method of research is survey and cross- sectional. The technique of gathering data is researcher- made questionnaire with suitable validity and reliability.The type of validity is content validity and reliability amounts are calculated by Choronbakh ،s alpha. Population study is women between 15-64 years old and size of sample is 400 women selected randomly in clustering method. The analysis technique depend of facilities of SPSS.
Finding and results Showed : the amount of consumerism among women is low than average (68.28). There are meaningful relationship between consumerism with religiosty، life style and fashionism but there are not meaningful relationship between consumerism with sex، age، maritality، employment، income،education and sex attitude. Regression analysis showed the variables of life style، religiosity and fasionism can explain 46 perecent of consumerism variance. Life style with amount of Beta 0/2 ،F= 90/06 cancxplain the maximom of consumerism variance.
خلاصه ماشینی:
"گویههای مصرفگرایی به شرح زیر میباشد: 1- استفاده از کالای لوکس باعث میشود که فرد از نظر شخصیتی مهم جلوه کند؛ 2- خرید از مغازههای بالای شهر برایم خیلی اهمیت دارد؛ 3- هر اندازه که پول داشته باشم خرج میکنم و اگر هم نباشد قرض میگیرم؛ 4- بعد از مدتی استفاده از یک وسیله یا کالا تکراری میشود و باید آن را عوض کرد؛ 5- چون میبینم دیگران کالاهای گران قیمت میخرند من هم تمایل دارم که بخرم؛ 6- همیشه از لامپهای با نور زیاد استفاده میکنم؛ 7- از وسیله نقلیه شخصی بیشتر استفاده میکنم؛ 8- بیشتر اوقات فراغتم را صحبت با موبایل و تلفن پر کرده است؛ 9- خرید و استفاده از کالاهای جدید برای من یکی از لذتبخشترین کارهاست؛ 10- تنوع در استفاده از کالاها، انسان را سر زنده نگه میدارد؛ 11- امروزه شخصیت و منزلت افراد به نوع و میزان خرید و استفاده از کالا بستگی دارد؛ 12- اگر به اندازه کافی پول داشتم هر چیزی را که میدیدم و دلم میخواست میخریدم؛ 13- از آدمهایی که همیشه فکر خرید و مصرف هستند خوشم میآید؛ 14- این مهم نیست که از یک کالا چند تا داشته باشی، یا اینکه این چیزها نیازت را برآورده کند.
جدول 12: نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره جهت تبیین ارتباط متغیرهای مستقل با مصرفگرایی متغیرهای مستقل ضرایب خام ضرایب استاندارد شده T Sig B Std. Error Beta ضریب ( 209/41 79/5 - 1/7 000/0 سبک زندگی 62/0 06/0 43/0 06/10 000/0 مدگرایی 74/0 10/0 30/0 99/6 000/0 دینداری 60/0- 13/0 16/0- 39/4- 000/0 10- نتیجهگیری مصرف که در یک جامعه نقش مهمی در تعیین نوع، میزان، شکل تولید و توزیع دارد، خود تحت تأثیر نوع و میزان تولید است، اگر وضعیت جامعه به گونهای باشد که افراد را به سمت مصرف هرچه بیشتر سوق دهد، بخش اعظم منابع و درآمد جامعه به مصرف اختصاص مییابد و روشن است که در چنین وضعیتی از سطح پسانداز کل کاسته و زمینه را برای سرمایهگذاری فراهم نمیشود."