چکیده:
میزان شناخت و نحوة ادراک افراد یک جامعه از یکدیگر مبنـای اصـلی تعامـل آنها با یکدیگر است . این که ما دیگران را چگونه فهم و ارزیابی می کنـیم ، نقـش شایان توجهی در برقراری ارتباط با دوری گزیدن از دیگران و یا نفی و حتـی حذف آنها دارد. تحلیل فرایندهایی که از طریق آن بتوان تصورات اجتماعی و قضاوت هـای افراد و گروه ها را درباره یکدیگر ارزیابی کرد، یکی از شیوه های مـوثر بـرای فهم احساسات و تصورات افراد جامعه از یکدیگر و در رابطـه بـا گـروه هـای هویتی است . در نتیجه ، به واسطة گستردگی پیامدهای این تصورات ، ضرورت تحلیل و ارزیابی آنها بیش از پیش احساس می شود. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که تصورات قـالبی و پیـشداوری در بین گروه های اجتماعی چـه کارکردهـای هـویتی دارنـد؟ در ایـن مقالـه ، ابتـدا مفاهیم تصورات قالبی و پیشداوری و ارتباط میان آنها تبیـین مـی شـود و در ادامه کارکردهای هویتی آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت .
خلاصه ماشینی:
پرسش اصلی مقاله حاضر این است که تصورات قـالبی و پیـشداوری در بین گروه های اجتماعی چـه کارکردهـای هـویتی دارنـد؟ در ایـن مقالـه ، ابتـدا مفاهیم تصورات قالبی و پیشداوری و ارتباط میان آنها تبیـین مـی شـود و در ادامه کارکردهای هویتی آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت .
پرسش اصلی مقالة حاضـر ایـن اسـت کـه تـصورات قـالبی و پیـشداوری در بـین گروه های اجتماعی چه کارکردهای هویتی دارند؟ پرسش های دیگر مقاله چنین هـستند: احساس پایبندی به فرهنگ ، هویت ، تاریخ و سرزمین ایـران چـه تـأثیری بـر تـصورات قالبی دارد؟ عضویت در گروه های مختلف هویتی و زمینة قومی (فارس ، ترک ، لر یا کرد بودن )، چه نقشی در شکل گیری تصورات قالبی دارد؟ توجه بیشتر به کدام یک از وجوه هویت (طایفه ای ، قومی ، شهری ، ملی ، جهانی ) در طرح تصورات قـالبی دخیـل اسـت ؟ فرضیة پژوهش نیز چنین است : «به نظر می رسد شناخت و ادراک افـراد یـک جامعـه از یکدیگر که بخشی از آن در چارچوب تصورات قالبی و پیشداوری انعکـاس مـی یابـد، مبنای اصلی تعامل هویتی آنها با یکدیگر است .
متغیرهای مستقل هویت ملی و میزان شناخت اقوام ایرانی به عنوان متغیر مستقل این تحقیق است کـه نقش آنها در تصورات قالبی در رابطه با دیگر گروه های هویتی ایرانی بررسی خواهـد شـد.
بـا توجـه بـه نتایج اجرای آزمون فرضیه در جدول شماره ٦، رابطه ای معکوس و معنی دار بین این دو متغیر برقرار است به عبارتی دیگر با افزایش میـزان احـساس پایبنـدی دانـشجویان بـه فرهنگ ، هویت ، تاریخ و سرزمین ایران یا برخورداری از هویت ملی ، از میزان تصورات قالبی آنان نسبت به گروه های قومی و شهرها کاسته می شود.
Stangor, Charles (2009); The Study of Stereotyping, Prejudice and Discrimination with in Social Psychology: A Quick History of Theory and Research, in: Nelson, Todd (2009).
Handbook of Prejudice, Stereotyping and Discrimination, NewYork: Psychology press.