چکیده:
پژوهش ها آشـکار سـاخته انـد کـه در بـین عوامـل جامعـه پـذیری ، آمـوزش و پرورش (رسمی و غیررسمی ) نقش اساسی در شکل گیری هویت ملی دارد. بـا عنایت به این مهم مقالة حاضر عوامل اجتماعی موثر بـر هویـت ملـی در بـین ٤٠٠ نفر از دانش آموزان شهر کرج را به عنوان نمونه در سال ٩١-٩٠ بررسـی کرده است . یافته ها حاکی از آنند که دینداری ، گرایش به گـروه مرجـع داخلـی ، رسانه و مدرسه با هویت ملی رابطه معنی داری دارند. پس از کنتـرل متغیرهـا با مدل رگرسیون معلوم شد دینـداری و گـروه مرجـع بیـشترین اثـر مثبـت و استفاده از رسانه های فراملی (ماهواره و اینترنت ) بیـشترین اثـر منفـی را بـر هویت ملی دارند. یافته ها بـا اسـتفاده از دلالـت هـای نظریـة تاچفـل و جنکینـز تبیین شدند.
خلاصه ماشینی:
"یکی از دلایل این امر تراکم رسانه های فراملی و حجم بالای اطلاعات ارایه شده از رسانه ها و بسترهای ارتباطی است که موجب می شود نـسل هـای جوان در فرایند جامعه پذیری خود بیشتر تحت تأثیر عوامـل بیـرون از فرهنـگ ملـی و سرزمینی خود یا به عبارتی تخصصی تر، دو جهان قرار گیرند، یکی جهـانی کـه طبیعـی اسـت و ریـشه در فرهنـگ خـودی دارد و دیگـری جهـانی مجـازی کـه ریـشه اش در فرهنگ ها و هویت های بیگانه است (بل ، ٢٠٠١ و نورمن نای ، ٢٠٠٢).
به همین دلیل و با توجه به اهمیت بحث در زمینة هویـت ملـی ، در این تحقیق تلاش خواهد شد تأثیر مدرسه ، رسانه ، دینداری و تبعیت از گروه مرجـع بر هویت ملی دانش آموزان بررسی شود و با توجه به نتایج به دست آمـده راهکارهـایی برای کاربست در حوزة آموزش و پرورش و سایر حوزه های فرهنگی پیشنهاد شود.
با توجه به نتـایج تحقیـق در زمینـة تأثیر مثبت جامعه پذیری دینی ، گروه های مرجع داخلی و تا حدودی مدرسه در افـزایش گرایش به هویت ملی شایسته است سیاست گذاران فرهنگی کشور به افـزایش تعلقـات مذهبی نسل جوان اهتمام ورزند و از سوی دیگر با استفاده از برنامـه درسـی آشـکار و پنهان مدارس و هم چنین ظرفیت های رسانه ای موجود، نمادهای هویت و فرهنگ ملـی را که در اصل آمیخته با باورداشت های اسلامی است به تحکیم و تقویت هویت ملی در بین جوانان و نوجوانان همت گمارند."