چکیده:
هویت دینی ؛ مفهومی مرکب و شامل ابعاد مختلفی چـون بعـد تجربـی یـا احـساسی و عاطفی ، بعد اعتقادی یا باورهای دینی ، بعد فکری یا دانشی و شناختی و بعـد شـعائر و مناسـک دینـی مـی شـود. هـدف پـژوهش حاضـر بررسـی میـزان هویـت دینـی بـین دانش آموزان مقطع متوسطة ناحیه یک شهرری می باشـد. روش پـژوهش پیمایـشی و شـیوة گـردآوری داده هـا اسـتفاده از پرسـشنامه بـوده اسـت . جامعـة آمـاری تمـام دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه یک شهرری که با استفاده از جدول لین تعداد ٤٠٠ نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. نمونه گیری به شیوة نمونه گیـری خوشـه ای (در جامعة آماری مدارس ) با سطح خطای ٠/٠٥ و ضریب اطمینان ٩٥%، است . دراین پژوهش با توجه به مفهوم هویـت دینـی کـه چنـد بعـدی اسـت ، متغیرهـای عواطف دینی ، باورهای دینی ، دانش دینی ، اماکن دینی و اعمـال (فـرائض ) دینـی سـنجیده شده است . نتایج آزمون تاوـ کندال و شدت ضریب d سامرز نشان مـی دهـد کـه بـین متغیـر وابستة این پژوهش (هویت دینی ) و برخی متغیرهای مـستقل همبـستگی وجـود دارد. مقدار همبستگی تاو ـ کندال و شدت ضریب d سامرز بین متغیر وابسته و متغیرهـای عواطف دینی ، باورهای دینی ، دانش دینی ، اماکن دینی ، اعمال (فرائض ) دینی بـه ترتیـب ٠/٢٣، ٠/٢٠، ٠/٢٩، ٠/٠٣-، ٠/١٣ بوده اسـت . نتـایج گـام بـه گـام نیـز نـشان داد کـه متغیرهــای عواطــف دینــی ، باورهــای دینــی ، دانــش دینــی و اعمــال (فــرائض ) دینــی تاثیرگذارترین عوامل گرایش به هویت دینی می باشند.
خلاصه ماشینی:
"جدول شمارة ١٠: هویت دینی جامعه آماری برحسب اعمال (فرائض ) دینی اعمال (فرائض ) دینی هویت دینی پایین متوسط بالا پایین %11/2 %27/9 %39/3 متوسط %52/3 %38/1 %28 بالا %36/5 %34 %32/7 تعداد کل %100 %100 %100 Kendall's tau : 0/13 Sig: 0/000 Somers' d: 0/13 Sig: 0/000 Missing: 45 نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بازشناسی مفهوم هویـت دینـی در دوران نوجـوانی بـه بررسـی میزان آن بین دانش آموزان مقطع متوسطه پرداخته که با بهره گـرفتن از معنـی و مفهـوم دوگانة هویت (تمایز و تشابه ) و هم چنین نقش مثبت و مـؤثری کـه ادیـان همـواره در هویـت بخـشی مـدنی و اجتمـاعی بـه بـشر داشـته انـد بـه بررسـی نظریـات برخـی از نظریه پردازان پرداخته و با روشن نمـودن ابعـاد گونـاگون هویـت دینـی از جملـه بعـد / احساسی ، بعد باورهای دینی ، بعد شناختی و بعد مناسک دینی به بررسی میـزان هویـت دینی پرداختیم .
در ابتدای این پژوهش با توجه به سه بعد شناختی ، ارزشی و احـساسی موجـود در نظریه هویت اجتماعی تاجفل ؛ و تعریف عملیاتی دین و هم چنین با استفاده از نظریـات میلر، گلاک و استارک با عرصه های مشترک ادیان و غایت های پرورش تعلیم و تربیـت آشنا شدیم و با تطبیق این نظریات با دین اسلام به ابعاد مفهومی هویت دینـی نـاظر بـر چهار بعد تجربی یا احساسی و عاطفی ، بعد اعتقادی یا باورهای دینـی ، بعـد فکـری یـا شناختی و هم چنین بعد مناسکی تقسیم نمودیم کـه از ایـن میـان پـنج شـاخص اصـلی عواطف (احساسات ) دینی ، باورهای (اعتقادات ) دینی ، دانش (شناخت ) دینی ، امـاکن و بقاع متبرکه دینی و اعمال (فرائض ) دینی رسیده و برای سنجش هـر کـدام گویـه هـایی ساخته و هر کدام از گویه هایی را به پرسش هایی تبدیل نمودیم تـا هـر کـدام را مـورد سنجش قرار دهد."