چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی شیوههای متداول تقلب در آزمونها در بین دانشجویان و ارائة راهکارهای مدیریت و کنترل آن است. این مطالعه پیمایشی در سال تحصیلی 89-90 روی 298 دانشجوی رشتة کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه انجام شد. انتخاب نمونهها به روش انتساب متناسب انجام و پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبة آلفای کرونباخ در حد مطلوب برآورد گردید (78/0= ). نتایج تحقیق نشان داد که متداول ترین شیوههای تقلب در جلسة امتحان به ترتیب شامل: مشاهدة برگه امتحانی دیگر دانشجویان، استفاده از روش ایما و اشاره و نوشتن روی اشیاء است. نتایج نشان داد که بین ارتکاب به انجام عمل تقلب دانشجویان با سن، جنس، رشتة تحصیلی و دورة تحصیلی، رابطة معنیداری وجود ندارد؛ ولی بین ارتکاب به انجام عمل تقلب دانشجویان با مقطع تحصیلی و معدل مقطع تحصیلی آنان رابطة منفی و معنیداری وجود دارد. نتایج این مطالعه میتواند دستاوردهایی در سطوح مختلف برای مسئولین نظام آموزش عالی کشاورزی در خصوص چگونگی سیاستگذاری و برنامهریزی سرفصل دروس و برگزاری جلسات آزمون داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"در تنظیم پرسشنامه، با توجه به اینکه سؤالات تا حدی حساسیتبرانگیز بودند، سعی شد که از روشهای علمی به منظور کاهش حساسیت نمونة مورد بررسی استفاده شود (سودمن ، 1997)؛ به این طریق که ابتدا پس از اطمینان خاطر دادن به واحدهای مورد پژوهش از بدون نام بودن پرسشنامهها، در عبارات توجیهی ابتدای پرسشنامه چنین القاء شد که پدیدة تقلب در آزمونها از شیوع بالایی در سراسر دنیا برخوردار است؛ به علاوه سعی شد که در تخمین شیوههای متداول تقلب در آزمونها از نظر افراد آگاه استفاده شود؛ بهطوری که گزینه "اطلاعی ندارم" نیز در پرسشنامه لحاظ شد؛ به این ترتیب که از آنان خواسته شد تا تخمینی از متداول بودن نسبی انواع تقلب در آزمونها در بین دانشجویان و نه خود آنها بیان دارند و نظرات خود را در قالب مقیاس 5 درجهای لیکرت از "کاملا مردود است" (نمره 1) تا "کاملا مورد تأیید است" (نمره 5) اعلام نمایند.
نتایج تحقیق نشان داد که کمترین فراوانی نسبی (درصد) شیوههای متداول تقلب، مربوط به مواردی چون فرستادن فرد دیگری به جای خود در جلسة امتحان، تبانی با ناظران جلسة امتحانی و افرادی که به سؤالات دسترسی دارند و نیز دسترسی قبلی به سؤالات امتحانی بدون اطلاع استاد است؛ چرا که این موارد، عمدتا روشهای نامتداول، انفرادی و در عین حال خلافهای سنگینتری محسوب میشوند.
در مطالعههای که در زلاند نو به عمل آمد نیز کمترین نوع تقلب، حضور فیزیکی یک نفر دیگر در جلسة امتحان بود (کوردال، 2000)؛ این در حالی است که نتایج نشان داد شایعترین شیوههای تقلب در جلسه امتحان به ترتیب شامل: مشاهدة برگة امتحانی دیگر دانشجویان، استفاده از روش ایما و اشاره و نوشتن روی اشیاء (کاغذ، صندلی، دیوار و..."