چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی امکان بهبود خط مونتاژ شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) با استفاده از روش شبیهسازی است. برایناساس، ضمن مرور ادبیات موضوعی مربوط به سیستم، مدل، شبیهسازی، خطوط مونتاژ و راههای بهبود آن، و پس از بررسی سابقة پژوهشهای مشابه، با استفاده از ابزارهای جمعآوری دادههای مستندات و مشاهده، مدل اولیة خط مونتاژ شرکت، طراحی شد و با استفاده از دادههای آماری توصیفی و تحلیل واریانس، اعتبار مدل تایید شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای ARENA و SPSS تحلیل شد. در مرحلة بعد، پس از مصاحبه با 48 نفر از دستاندرکاران خط مونتاژ، نقطة قابل بهبود خط مونتاژ، یعنی اتاق تست شناسایی شد. آنگاه، پس از تشریح علت امر، برای دستیابی به بهبود در این قسمت، استفاده از فناوری جدید پیشنهاد شد. نتایج آزمون این پیشنهاد، بهوسیلة مدل شبیهسازی نشان داد که اگر چنین سیستمی در خط مونتاژ پیادهسازی شود، زمان سیکل، سیوسه درصد بهبود مییابد و زمان صف در ایستگاه تست، شصتودو درصد کاهش پیدا میکند. در پایان مقاله، بحث، نتیجهگیری و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ارائه شده است.
The purpose of conducting the present research was the investigation of improvement possibility of Iran Heavy Diesel (DESA) Company Assembly Line by Simulation. Therefore، in addition to review the existing thematic literature in relation to system، model، simulation، assembly lines and its improvement solutions، and the study of similar research background and history، the primary model of company assembly line created by using data collection instruments like documents reviewing and observation. After presentation of created model and summery of descriptive data، the model validated by averages test. Data were analyzed by ARENA and SPSS soft wares. In next stage، the improvable point of assembly line، namely Test room identified by interviewing with 48 peoples related with assembly line. Then، after description of the reason of attention to this point، the use of new technology was proposed for achieving improvement in this section. The results of testing this proposition by simulation model showed that if such system implement in assembly line، the cycle time could improve 33 percentages and the queue time in test station reduce 62 percentages. Finally، based on these results، the discussion and conclusion were represented، and some suggestions were given for managers and directions for further researches in conclusion.
خلاصه ماشینی:
رويکرد شبيهسازي براي بهبود خط مونتاژ شرکت ديزل سنگين ايران هدف از اجراي اين پژوهش، بررسي امکان بهبود خط مونتاژ شررکت ديرزل سرنگين ايران )دسا( با استفاده از روش شبيه سازي است.
بنابراين ، بايد از شيوهاي بهره جست که بهموجب آن، سيستم واقعي و درحال کار، دچار توقف و اختلل نشود و هزينههاي گزافي را بر سيستم واقعي وارد نکند؛ موجب صررفهجرويي در زمران شود و فرصت را هدر ندهد؛ سيستم واقعي ، فرصتي را براي تجربه فراهم نمي کند؛ چرا که فرصت تجربه، هزينهزاست و بهقيمت ازدسترفتن ساير فرصتها ايجاد مي شود؛ بايد از روشري اسرتفاده کرد که اجازٔە دخل و تصرف و ايجاد تغييرهايي که در اذهان وجود دارد را بدهرد ترا رفترار فعلري سيستم را مطالعه و بررسي و رفتار آيندٔە آن را نيز پيش بيني کند؛ ترأمين همرة ايرن خواسرتههرا، مستلزم بهکاربردن روش شبيه سازي است .
در پژوهش حاضر، پس از طراحي مدلي مجازي از مراحل مختلف خط مونتاژ شررکت ديرزل سنگين ايران )دسا(، ضمن حفظ کليت يملکردي اين خط، براي شناسايي ن راط مسرتعد بهبرود، روشها و سناريوهاي مختلفي آزموده خواهند شد تا معلوم شود که براي بهبود خرط مونتراژ ايرن شرکت، بايد به چه ن اط و سناريوهايي توجه شود پيشينة تجربي پژوهش پژوهشهاي انجامشده در داخل کشور سيد اصفهاني ، حيدري و جابري )١٣٩٢(، در پژوهشي با ينوان ارائة الگوريتم شبيه سرازي تبريرد، براي بهينهسازي قابليت اطمينان سيستمهاي سري - موازي ، k- از -n جانشيني برا پارامترهراي فازي ، با ارائة يک مدل رياضي براي تخصيص بهينة تعداد اجزاي مازاد هر محله از يک سيسرتم چندمرحلهاي با ساختارهاي سري - موازي ، k- از -n جانشريني برا هردف حداکثرسرازي قابليرت اطمينان سيستم دريافتند که ساختار جانشيني ارائهشده در مدل پژوهش، قابليت اطمينان بيشتري را براي سيستم بهوجرود مري آورد.
International Journal of Operations & Production Management, 18(7): 663-667.