چکیده:
زمینه: خلاقیت در بالاترین سطح فعالیتهای شناختی انسان قرار دارد. خلاقیت پتانسیل و توانایی است که در فکر، اندیشه، قلم، رفتار و عمل انسان جلوه پیدا می کند و مستلزم حل کردن مسائلی است. افراد خلاق قبل از آنکه مسائل را حل کنند آنها را می آفرینند یا بر پیچیدگی آن می افزایند. پس تنها از راه ایجاد این توانایی هاست که می توان افراد را برای مقابله با شرایط متغیر زندگی و موقعیتهای جدیدی که مرتبا با آنها روبرو می شوند آماده کرد.هدف: پژوهش حاضر با هدف «بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی در افزایش خلاقیت کودکان دبستانی» صورت گرفت. روش: 86 نفر از دانش آموزان دوره ابتدایی دبستان های استان زنجان به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای و تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا
خلاصه ماشینی:
"امروزه هدف عمده تمامی نهادهای آموزشی و پرورشی ایجاد توانایی حل مسأله و خلاقیت در دانش آموزان است (رضایی و همکاران، 1387) چرا که خلاقیت مستلزم حل کردن مسائلی است، و افراد خلاق قبل از آنکه مسائل را حل کنند آنها را میآفرینند یا بر پیچیدگی آن میافزایند (ویتینگ و ویلیامز، 1984؛ به نقل از شکرکن و همکاران، 1381)؛ پس تنها از راه ایجاد این تواناییها است که می توان افراد را برای مقابله با شرایط متغیر زندگی و موقعیت های جدیدی که مرتبا با آنها روبرو می شوند آماده کرد.
مقایسه چهار منطقه در خرده مقیاس های خلاقیت کلاس چهارم بر اساس نمره T سطح معناداری F میانگین مجذورات درجه آزادی مجموع مجذورات منابع تغییر خرده مقیاس 181/0 1/63 100 3 2/300 بین گروهی سیالی 61 217 5/ 13250 درون گروهی 220 8/13550 کل 753/0 4/0 3/17 3 9/51 بین گروهی بدیع بودن 2/43 217 9394/2 درون گروهی 220 9446/1 کل 0001/0 37/59 405/4 3 1216/3 بین گروهی انتزاعی بودن 7/10 217 2340/1 درون گروهی 220 3556/5 کل 051/0 2/63 204/6 3 614 بین گروهی بسط 77/6 217 16839/1 درون گروهی 220 17453/1 کل 0001/0 1/95 117/7 3 353/1 بین گروهی مقاومت در برابر بندش 11/8 217 2565 درون گروهی 220 2918 کل 025/0 3/18 1216/7 3 3650/3 بین گروهی کل 382 217 92894 درون گروهی 220 86545 کل با توجه به اطلاعات موجود در جدول 4 متوجه میشویم که F محاسبه شده تنها در دو زمینه «انتزاعی بودن» و «مقاومت در برابر بندش» معنادار است.
دومین یافته حاصل از تحقیق حاضر به اثرات برنامه آموزش مهارت های زندگی سازمان بهداشت جهانی بر روی افزایش عملکرد کودکان کلاس سوم، چهارم و پنجم در آزمون توانایی تفکر خلاق تورنس اشاره دارد."