چکیده:
این مقاله با هدف ارزیابی انگاره زایشی فراگیری زبان برپایه دادهها و شواهد فراگیری نحو زبان فارسی نگاشته شده است. در این پژوهش، نخست ویژگیهای بنیادی زبان کودک را برشمرده و استدلال کردهایم که کشف این ویژگیها بهطور مستقیم یا غیرمستقیم، زمینهساز معرفی انگاره زایشی فراگیری زبان بوده است. پساز معرفی انگاره زایشی فراگیری زبان، این سؤال مطرح شده است که دانش زبانی ذاتی و زیستی (دستور همگانی)، چه ماهیتی دارد و چگونه در دستور کانونی، نمود مییابد. برای پاسخگویی به این سؤال، نخست دو دیدگاه پیوستگی و بلوغی را درباره ماهیت دستور همگانی و شیوه بازنمایی آن در زبان کودک، مطرح کرده و سپس شواهدی را از روند فراگیری نحو ازسوی یک کودک فارسیزبان، بهدست دادهایم تا معلوم شود کدامیک از این دو دیدگاه، بهتر میتواند شواهد را تبیین کند. حاصل بحث، این است که هیچیک از دو دیدگاه پیوستگی و بلوغی، بهتنهایی نمیتوانند ویژگیهای زبان کودک را تبیین کنند. درنهایت، بر این نکته تأکید کردهایم که انگاره فراگیری زبان نمیتواند صرفا صوری باشد؛ بلکه باید بتواند گرایشهای نقشی کودک را نیز تبیین کند؛ آنگاه انگارهای را برای ترسیم سیمای پیشرفت زبان کودک، پیشنهاد کردهایم.
خلاصه ماشینی:
برای پاسخ گویی به این سؤال، نخست دو دیدگاه پیوستگی و بلوغی را دربارة ماهیت دستور همگانی و شیوة بازنمایی آن در زبان کودک، مطرح کرده و سپس شواهدی را از روند فراگیری نحو ازسوی یک کودک فارسی زبان، به دست دادهایم تا معلوم شود کدامیک از این دو دیدگاه، بهتر می تواند شواهد را تبیین کند.
دیدگاه پیوستگی ، ضمن تأکید بر این نکته که ابزار زبانآموزی، در گذر زمان، تغییری نمی کند، یک فرض بیرونی برای تحلیل زبان کودک، به دست می دهد: «تمام جملاتی که کودک در مراحل مختلف فراگیری زبان، تولید می کند، در قالب اصول دستور زبان بزرگسال، قابل تحلیل اند» (کلارک، ٢٠٠٣: ٤٠٠)؛ بنابراین ، در دیدگاه پیوستگی ، دستور همگانی ، کامل و همسنگ با دانش زبانی ذاتی زیستی در بزرگسال است .
Knowledge of Language: It’s Nature, Origin and Use. New York: Praeger.
"Universal Grammar in Language Acquisition".
"Underspecification and Modularity in Early Syntax: A Formalist Perspective on Language Acquisition".
Language and the Learning Curve: A New Theory of Syntactic Development.
"The Initial Hypothesis of Syntax: A Minimalist Perspective on Language Acquisition and Attrition".
Generative Perspectives on Language Acquisition: Empirical Findings, Theoretical Considerations, and Cross-Linguistic Comparisons.
Generative Perspectives on Language Acquisition: Empirical Findings, Theoretical Considerations, and Cross-Linguistic Comparisons.
Generative Perspectives on Language Acquisition: Empirical Findings, Theoretical Considerations, and Cross-Linguistic Comparisons.
Generative Perspectives on Language Acquisition: Empirical Findings, Theoretical Considerations, and Cross-Linguistic Comparisons.
Generative Perspectives on Language Acquisition: Empirical Findings, Theoretical Considerations, and Cross-Linguistic Comparisons.
Generative Perspectives on Language Acquisition: Empirical Findings, Theoretical Considerations, and Cross-Linguistic Comparisons.
Generative Perspectives on Language Acquisition: Empirical Findings, Theoretical Considerations, and Cross-Linguistic Comparisons.
The Cross-Linguistic Study of Language Acquisition.