چکیده:
در فرایند آموزش زبانهای خارجی، عواملی گوناگون بر میزان موفقیت زبان آموزان اثر میگذارند که شناخت کافی آن ها، بر فرایند یاد دهی/ یادگیری و به دنبال آن، کیفیت آموزش اثر می گذارد. یکی از عواملی که در این حوزه، همواره دغدغههایی فراوان ایجاد کرده، تاثیر سن بر میزان یادگیری زبانهای خارجی است؛ بدین شرح که همواره این سوال در ذهن زبان آموزان و مدرسان مطرح بوده است که با افزایش سن، توانایی یادگیری زبان خارجی، کم میشود یا افزایش مییابد؛ بر این اساس، در مقاله حاضر، رابطه میان سن فراگیر به عنوان یک متغیر با میزان موفقیت در فرایند یادگیری زبان خارجی را بررسی کرده ایم. مطالعه ارتباط سن با فرایندهای یادگیری زبان خارجی (با توجه به یادگیری تلفظ، دستور زبان، واژگان و مهارت های زبانی) و نیز عوامل فیزیولوژیک در زبان آموزان، بیانگر این مطلب است که بین افزایش سن با میزان تسلط و یادگیری فرایندهای زبان خارجی، هم بستگی ای منفی و معنادار وجود دارد که بر فرایند یادگیری زبان خارجی اثر میگذارد؛ بنابراین، در نظر گرفتن سن مناسب برای آموزش زبان، افزایش کارآیی نظام آموزش زبان های خارجی را به دنبال دارد.
خلاصه ماشینی:
مطالعۀ ارتباط سـن با فرایندهای یادگیری زبـان خـارجی (بـا توجـه بـه یـادگیری تلفـظ ، دستور زبان ، واژگان و مهارت های زبانی) و نیز عوامل فیزیولوژیـک در زبان آموزان ، بیانگر این مطلب است که بین افزایش سن بـا میـزان تسلط و یادگیری فراینـدهای زبـان خـارجی، هـم بسـتگیای منفـی و معنادار وجود دارد که بـر فراینـد یـادگیری زبـان خـارجی اثـر مـی- گذارد؛ بنـابراین ، درنظـرگـرفتن سـن مناسـب بـرای آمـوزش زبـان ، افزایش کارآیی نظام آموزش زبان های خارجی را به دنبال دارد.
بریـر٢ (١٩٧٨: ١٦٩) معتقد است بین سنین مختلف ، تفاوتی در یادگیری زبان خارجی نیسـت و بـین سـن و یادگیری ، هیچ رابطه ای وجود ندارد؛ درحالی که ازنظر آشر و گارسیا٣ (به نقـل از بوگـار ، 4 ٢٠٠٠: ٧٤)، فرایند یادگیری در کودکان ، سریع تر و کارآمدتر صورت می گیرد و پنفیلد نیز سن مطلوب برای یادگیری زبان را نخستین دهۀ زندگی دانسته اسـت کـه بعـداز آن دوران ، نــوعی ســاعت بیولوژیــک درونــی ٥، فرصــت هــای آموزشــی ازدســت رفتــه را بــه صــورتی انعطاف ناپذیر ثبت می کند و تلاش های بعدی بـرای یـادگیری زبـان هـای خـارجی ، چنـدان موفقیت آمیز نیست (به نقل از پراید، ١٣٧٣: ٢١٧).
شـایان ذکـر اسـت کـه در نظـام آمـوزش و افزایش سن ، کمیـت و کیفیـت یـادگیری نیـز افـزایش مـی یابـد؛ بنـابراین ، بـه منظـور درک پرورش ، سن یادگیری زبـان خـارجی ، از دوازده تـا هجـده سـالگی اسـت و یـادگیری زبـان درست تر این موضوع ، لازم است تأثیر سن بر عناصر زبانی (روند یادگیری ، تلفظ ، یادگیری خارجی ، تنها منحصر به شناخت زبانی نیست ؛ بلکه کسـب مهـارت هـای زبـانی را نیـز دربـر دستور زبان و واژگان ) و مهارت های زبانی (درک گفتـاری - نوشـتاری و تولیـد گفتـاری - می گیرد (کارون ١، ٢٠٠١: ١٥).