چکیده:
زهرا محمودزاده [1] محمد بحرانی [2] تاریخ دریافت: 15/6/90 تاریخ تصویب: 19/4/91   چکیده کاهش از جمله فرایندهای آوایی است که برای سیستمهای بازشناسی گفتار یک چالش محسوب میشود. ازجمله این موارد، کاهش ارقام تلفنی مانند "دو-نه"، "هفت-هشت" و "سه-صفر" است. تجزیه و تحلیل آوایی سیگنالهای تلفنی /sefr/-/se/ نشان میدهد که هر چند با حذف /r/ تمایز [sef]-[se] کاهش مییابد اما سرنخهای آکوستیکی باقی مانده در واکه /e/ ، همانند دیرش واکه و بسامد کانونی سازههای F2 و F3 ، تقابل واجی فوق را انتقال میدهند. استفاده از این سرنخهای آکوستیکی در بازشناسی گفتار، میتواند به بازیابی صورتهای کاهشیافته کمک کند.   واژههای کلیدی : کاهش ، تحلیل آکوستیکی، سرنخ آوایی، گفتار تلفنی، بازشناسی گفتار   [1] ا ستادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران؛ mahmoodzadeh@irandoc.ac.ir [2] استادیار و عضو هیئت علمی گروه زبانشناسی دانشگاه صنعتی شریف؛ bahrani@ce.sharif.edu
خلاصه ماشینی:
جدول ١: نمونه های مورد مطالعه و تعداد آنها برحسب جنسیت نمونه جنسیت [ɹ] [f] [F] [sefɹ] [se] [seF] کل مرد 16 16 16 16 15 16 95 زن 16 16 12 16 14 12 86 کل 32 32 28 32 29 28 181 تشخیص نمونه هایی که در آنها /sefr/ تحت تأثیر فراینـدهای آوایـی ، بـه طـور نـاقص و کاهش یافته تولید شده است ، براساس موج صوتی و نیز گوش دادن به این نمونه هـا صـورت گرفته است .
ثمره (١٣٨٥: ٨٩) معتقد است میزان دیرش ایـن واکـه در جایگاه قبل از خوشه های همخوانی پایانی نظیر [fɹ] در کلمۀ [sefɹ]، بیشتر از تولید ایـن آوا در پایان کلمۀ [se] است ؛ اما نتایج این پژوهش ، نشان می دهد که میـزان دیـرش آن در Text [13] ed.
3. indd 127 3/10/2015 7:43:47 PM / شکل ٣ و ٤: تغییر بسامدهای F٢ و F٣ از میان به پایان واکۀ /e/ در هر یک از نمونه ها نمودارهای ٥ و ٦ نشان می دهد که تغییرات F٢، از میان بـه انتهـای واکـه ، تمـایز بهتـری بین نمونه های [sefɹ] و [seF] با [se] ایجاد می کند زیرا بسامد سـازة دوم در نمونـۀ [se]، بالاتر از دو نمونۀ اول است .
براســاس اولــین عامــل آکوسـتیکی مطـرح شـده ازسـوی کاواسـاکی ، درک [f] در ایـن بافـت آوایـی [sefɹ]، بـه دشواری صورت می گیرد زیرا شدت تغییـر طیفـی در درون ایـن واحـد آوایـی ، بسـیار کـم است و درنتیجه ، برجستگی ادارکی آن ، با وضعیت سکون (یعنی وضعیت ø که هیچ آوایـی 1 Kawasaki 2 phonetic sequences 3 magnitude of acoustic modulation 4 perceptual saliency Text [13] ed.