چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رفتار اطلاعیابی در وب و مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا(س) در سال تحصیلی91-1390 بود. این پژوهش به روش کمی و بهصورت پیمایشی انجام شد و از طریق نمونهگیری طبقهای تصادفی، تعداد 212 نفر به عنوان نمونه بررسی شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و پرسشنامه محقق ساخته در ارتباط با رفتار اطلاعیابی در وب براساس مدل مهو و تیبو(2003) بود که روایی آن با استفاده از نظر خبرگان و چندتن از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بررسی شد و پایایی آن نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 0.94 برآورد شد. یافتهها نشان داد که رابطه معناداری بین مهارتهای تفکر انتقادی و رفتار اطلاعیابی دانشجویان در وب وجود ندارد و سطح تفکر انتقادی دانشجویان در 8 دانشکده یکسان، اما رفتار اطلاعیابی آنها متفاوت است. نتایج دیگر پژوهش این بود که دانشجویان به میزان زیادی ازاینترنت/وب استفاده میکنند و در فرایند اطلاعیابی خود، فعالیتهای متنوعی را به کار میگیرند. فعالیتهای آنها عبارت از شروع (شناسایی موضوع و یافتن منابع)، پیوندیابی، مرور، نظارت، تمایز، استخراج و شبکهسازی، تأیید و مدیریت اطلاعات است. همچنین میانگین مهارتهای تفکر انتقادی 12.87 به دست آمد که نشان از ضعف این مهارتها دارد.
خلاصه ماشینی:
آیا بین تفکر انتقـادی دانشـجویان کارشناسـی ارشـد دانشـکده هـای مختلـف دانشـگاه الزهرا(س )تفاوت معناداری وجود دارد؟ در زمینة ارتباط رفتار اطلاعیابی باتفکر انتقادی پژوهش زیادی انجام نشـده اسـت ؛ رفتـار اطلاعیابی ابعاد گسترده ای دارد که دربارة هریک می توان درارتباط باتفکـر انتقـادی پـژوهش کرد.
همچنین میانگین تفکر انتقادی به دست آمـده درایـن پژوهش معادل١٠/٧ذکر شده است بابازاده (١٣٨٨)درپژوهشی به بررسی رابطة مهارت های تفکر انتقـادی باسـواد اطلاعـاتی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی اقدام کرده است .
نتایج حاصل ازاین پژوهش نشان داد که بین تفکر انتقادی دانشجویان ونیز هریک ازمهارتهای مربوط بـه آن (تحلیـل ، اسـتنباط، ارزشـیابی )، بـا سـواد اطلاعـاتی آنهـارابطـة معناداری وجود دارد.
در پژوهش طهماسبی وهمکاران(١٣٩١)نیز که تأثیر انتقادی اندیشیدن دررفتار اطلاعیابی اعضای هیأت علمی دردانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل بررسی شده است ، نتایج نشان می دهـد که رابطة معناداری بین تفکر انتقادی ورفتار اطلاعیابی جامعه مورد بحث وجود ندارد.
٢. سطح تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه الزهراء (س ) چگونه است ؟ برای پاسخگویی به این سؤال ،میانگین نمرات مهارتهـای تفکـر انتقـادی دانشـجویان بـا میانگین های مورد انتظار بااستفاده ازآزمون تی تک نمونه ١بررسی شد.
٤. آیا بین رفتار اطلاع یابی دانشجویان کارشناسی ارشد دردانشکده های مختلف دانشـگاه الزهرا (س )،تفاوت معناداری وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سؤال باتوجه به اینکه داده های رفتار اطلاعیابی ازنوع رتبه ای بود از آزمون کروسکال والیس ١استفاده شده است .
٥. آیا بین تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی ارشـد دردانشـکده هـای مختلـف دانشـگاه الزهراء (س )،تفاوت معناداری وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سؤال باتوجه به اینکه دادههای مربوط بـه تفکـر انتقـادی ازنـوع فاصله ای است ازآزمون آنالیزتحلیل واریانس یکطرفه ١استفاده شد.