چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل روابط بین هوش های فرهنگی و معنوی با هوش تجاری در مدیران بوده است . روش پژوهش بر مبنای مفروضات تحقیقات همبستگی استوار بوده است . جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه ٨ تشکیل داده اند. حجم نمونه بر اساس جدول «مورگان » ٢٣٤ نفر تعیین شده است و نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش ، پرسشنامه هوش فرهنگی «آنگ » با ضریب آلفای ٠/٨٢، پرسشنامه محقق ساخته هوش معنوی الهام گرفته از ابعاد پنجگانه نظریه هوش معنوی «ایمونز» (٢٠٠٠) با ضریب آلفای ٠/٧٤ و پرسشنامه هوش تجاری با ضریب آلفای ٠/٧٨ و مقیاس پنج امتیازی بوده است . تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده به کمک آزمون های K-S،t تک گروهی ، فریدمن ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون صورت گرفته است . نتایج بدست آمده نشان داد که میزان برخورداری مدیران مورد مطالعه از هوش های فرهنگی ، معنوی و تجاری در حد بالایی می باشد. بطوریکه آنان ، به میزان زیادی از هوش فرهنگی و بعد از آن به ترتیب از هوش معنوی و تجاری برخوردار بوده اند. نتایج دیگر پژوهش نیز نشان داد که رابطه معناداری بین هوش فرهنگی و معنوی با هوش تجاری مدیران مورد مطالعه وجود دارد و مولفه های هوش فرهنگی و معنوی پیش بینی کننده های مناسبی برای هوش تجاری مدیران می باشند.
خلاصه ماشینی:
1 Business Intelligence 2 Howard Dresner 3 Gartner 4 Nylund 5 Roglaski 6 Ghoshal & Kim 7 Jalonen & Lonnqvist ابزارهای هوش تجاری ، دیدگاه هایی از شرایط گذشته ، حال و آینده را در اختیار افراد قرار می - دهند (مهرانی ، ١٣٨٨).
لیچفیلد 10 (١٩٩٩) مشخصات هوش معنوی را آگاهی از تفاوت ؛ شگفتی ، حس ماوراءالطبیعه و تقدس ؛ حکمت و خرد؛ آگاهی و دوراندیشی ، توان گوش دادن (ساکت بودن و به ندای خداوند گوش دادن )؛ هنگام آشفتگی و تناقض و دوگانگی آرام بودن ؛ تعهد، فداکاری و ایمان مطرح نموده 1 Spiritual Intelligence 2 Gain & Purohit 3 Amram 4 Nasel 5 Amram & Dryer 6 Noble & Vaughan 7 McMullen 8 Zohar & Marshall 9 Crichton 10 Litchfield است (اسلامیه و محمدی ، ١٣٩٣).
رفتار هوش فرهنگی ، قابلیت فرد برای سازگاری با آن دسته از رفتارهای کلامی و 1 Early & Ang 2 Thomas & Inkson 3 Dyne غیرکلامی را دربرمی گیرد که برای برخورد با فرهنگ های مختلف مناسب هستند (نائیجی و عباسعلی زاده ، ١٣٨٦).
1 Tan 2 Duffy نتایج مربوط به بررسی سوال سوم تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین هوش فرهنگی با هوش تجاری مدیران مورد مطالعه وجود دارد.