چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیرآموزش مدیریت شناختی- رفتاری(CBM) بر کیفیت زندگی دانشجویان انجام شد. طرح پژوهش، آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان در پاییز 1391 تشکیل میدادند که از میان آنها 40 نفر به شیوهی در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی کیفیت زندگی SF-36بود. در 10 جلسه(هر جلسه 90 دقیقه طی 5 هفته و هر هفته 2 جلسه) آموزش مدیریت شناختی- رفتاری بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. یافتهها نشان داد که آموزش مدیریت شناختی- رفتاری تاثیر معناداری بر 5 بعد از کیفیت زندگی شامل خستگی یا نشاط، سلامت عاطفی، عملکرد اجتماعی، درد و سلامت عمومی دارد(01 /0>P). اما درسه بعد از کیفیت زندگی(عملکرد جسمانی، محدودیت ایفای نقش ناشی از مشکلات هیجانی و محدودیت ایفای نقش ناشی از مشکلات جسمانی) بین دو گروه تفاوت معناداری(05 /0<P) بهدست نیامد. بر این اساس بدیهی است که از طریق آموزشهای گروهی مبتنی بر مدیریت شناختی رفتاری بتوان ضمن آموزش شناخت و درک شرایط روانی بهتر کیفیت زندگی دانشجویان را ارتقا بخشید.
The purpose of this study was to determinate the effect of cognitive behavioral management training on the quality of life of the students of Azad Khorasgan (Isfahan) university. The method of this study was a randomize pretest-posttest with control group design. The statistical population of this study was the students of Islamic Azad university of Khorasgan in fall of 1391, in which 40 people were selected and assigned randomly into two groups - control and experimental- each one including 20 people. Quality of life's questionnaire (SF-36) was used to gather the data. The experimental group received cognitive behavioral management training in 10 sessions (in 5 weeks, 2 sessions per week and each session 90 minutes). The results showed that there was a significant difference in 5dimensions of quality of life (fatigue or vitality, mental health, social function, bodily pain, general health) in experiment group. There was not any difference between control and experimental groups in 3 dimensions contain physical function, role physical and role emotional (p>0.05). On the basis of this study is clear that through cognitive behavioral management training can promote quality of life meanwhile cognition training and mental condition's perception.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که آموزش مدیریت شناختی- رفتاری تاثیر معناداری بر ٥ بعد از کیفیت زندگی شامل خستگی یا نشاط ، سلامت عاطفی، عملکرد اجتماعی، درد و سلامت عمومی دارد(٠٠١<P).
Lopez, Antoni, Penedo, Weiss, Cruess & Coworker شناختی- رفتاری استرس بر اضطراب ، کیفیت زندگی و نشانگان خستگی مزمن پرداختند.
متغیر مستقل در این پژوهش آموزش مدیریت شناختی - 1 رفتاری(CBM) و متغیر وابسته کیفیت زندگی و هشت بعد آن (عملکرد جسمانی ، محدودیت ایفای نقش ناشی از مشکلات جسمانی ٢، محدودیت ایفای نقش ناشی از مشکلات هیجانی ٣، سلامت عاطفی ٤، خستگی یا نشاط ٥، عملکرد اجتماعی ٦، درد٧، سلامت عمومی ٨ ) در نظر گرفته شد.
بحث و نتیجه گیری این پژوهش که با هدف تعیین تاثیر آموزش مدیریت شناختی- رفتاری(CBM) بر بهبود کیفیت زندگی دانشجویان انجام شد، نشان داد که (CBM) بر بهبود ٥ بعد کیفیت زندگی(خستگی یا نشاط ، سلامت عاطفی، عملکرد اجتماعی، درد، سلامت عمومی) دانشجویان موثر است .
Leung, Chiang, Chui, Mak & Wong آموزش های مدیریت شناختی- رفتاری بر خستگی یا نشاط ، سلامت عاطفی، عملکرد اجتماعی، درد و سلامت عمومی ارتقاء سطح توانایی مقابله افراد با هیجانات منفی و شناخت های غیر منطقی است .
در مجموع یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که در جمعیت غیربالینی نظیر دانشجویان ، آموزش مدیریت شناختی و رفتاری معطوف به تاثیر بر مولفه هایی از کیفیت زندگی نظیر خستگی یا نشاط ، سلامت عاطفی، عملکرد اجتماعی، درد و سلامت عمومی است .
Cognitive-behavioral therapy and quality of life: An experience among cardiac patients.
A pilot study of Cognitive Behavior stress management effects on stress, quality of Life, and symptoms in persons with chronic fatigue syndrome.