چکیده:
میل به بقا یکی از بنیادی ترین انگیزه های انسان و یکی از ابعاد مهم معنویت، نگرش به جهان پس از مرگ (آخرت نگری) است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه آخرت نگری و پنج عامل شخصیت در دانشجویان بود. بدین منظور، تعداد 220 دانشجوی دانشگاه تهران انتخاب شدند و مقیاس های آخرت نگری ابراهیمی - بهرامی (1389) و پنج عامل شخصیتی نئو (NEO-FFI) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از شاخص های آماری میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آخرت نگری کلی با ابعاد شخصیتی برون گرایی، گشودگی، با وجدان بودن و موافق بودن رابطه مثبت و معنی دار و با روان رنجوری رابطه منفی و معنی دار داشت. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین ویژگی های شخصیتی دو مؤلفه با وجدان بودن و برون گرایی، حدود 31 درصد از واریانس آخرت نگری را تبیین می کنند.
“Survival instinct” is one of man’s prime motives and thinking about the hereafter is one of the important aspects of spirituality. The present paper seeks to investigate the relationship between university students' thinking about the hereafter and their five personality characteristics. To this end، 220 students from Tehran University were chosen for the survey. They completed Ibrahimi- Bahrami’s scales about reflection on the hereafter (2010- 1389 solar) and NEO-FFI. The data were analyzed by statistical indexes including average، standard deviation، Pearson’s correlation coefficient and stepwise regression. The results show that the relationship of overall reflection on the hereafter with extraversion، openness، conscientiousness and agreeableness is significant and positive and its relationship with neuroticism is significant and negative. The results of stepwise regression show that conscientiousness and extraversion explain about %31 of the variance of reflection on the hereafter.
خلاصه ماشینی:
"جدول 2: ضریب همبستگی بین پنج عامل شخصیت با آخرت نگری کل و مؤلفه های آن متغیرها تکلیف گریزی آمادگی آخرت محوری تعالی لذت جویی آخرت نگری (کلی) برون گرایی *19/0- 11/0 *26/0 *21/0 **33/0 *25/0 با وجدان بودن **41/0- *24/0 **47/0 **38/0 *18/0 **46/0 موافق بودن 09/0 *20/0 *22/0 10/0 *25/0 *19/0 گشودگی 07/0- *21/0 *18/0 08/0 **34/0 *24/0 روان رنجوری *18/0 09/0 *19/0- 11/0- 09/0- *19/0- ** نشان دهنده معنی داری درسطح 01/0 است.
از سوی دیگر، رامهرمزی و شهنی لایق (1380)،فراری و موتز (1997)، هویت و فلت (Hewitt & Flett) (1991) رابطه منفی میان کمال گرایی و برون گرایی را نشان داده اند که با نتایج این پژوهش در تضاد می باشد.
از سوی دیگر، پژوهش های زیادی نیز بر نقش کمال گرایی در بیماری های روان شناخی سخن به میان آمده است که مخالف یافته های حاضر در خصوص رابطه سلامتی و کمال گرایی با سطح پایین روان رنجوری می باشد (بی طرف و همکاران، 1389؛ محمدی و جوکار، 1389؛ شافرن و منسل (Shafran & Mansell)، 2001؛ چنگ، 1998، 2000؛ چنگ و رند (Chang & Rand)، 2000؛ هویت و همکاران، 1997؛ بلت (Blatt)، 1995؛ فراست و همکاران، 1990؛ فلت و همکاران (Flett)، 1989).
از مهم ترین محدودیت های پژوهش می توان این موارد اشاره کرد: در موضوعاتی نظیر باورهای آخرت نگری افراد، پرسش نامه های خود گزارش دهی ممکن است چندان دقیق عمل نکنند همان گونه که در بررسی برون گرایی با آخرت نگری رابطه مثبت و معنی داری به دست آمده است؛ زیرا علاوه بر احتیاط در ابراز عقاید خویش، پاسخ به سؤالات آزمون ها می تواند صرفا ادعای فرد باشد، نه عمل واقعی آن در شرایط واقعی."