چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی درمانگری والدین در کاهش نشانه های اختلال های برونی سازی در کودکان دبستانی بود. ابتدا 300 کودک (150 دختر و 150 پسر) 7 تا 8 ساله با استفاده از فهرست رفتاری کودک آشنباخ (آشنباخ و رسکورلا، 2001) مورد آزمون قرار گرفتند و از بین کسانی که نمره بالایی در این آزمون کسب کردند، 15 کودک (هفت دختر ، هشت پسر) به شیوه تصادفی چند مرحله ای به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شدند. مادران این کودکان در هشت جلسه درمان گروهی سه ساعته شرکت کردند. مادران در پایان جلسه های دوم، چهارم، ششم و هشتم، بار دیگر فهرست رفتاری کودک و پیش از آغاز و در پایان دوره، پرسشنامه خوداثربخشی (دومکا، 1996) و تنیدگی والدین (آبیدین، 1983) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل اندازه گیری های مکرر بهره گرفته شد. یافته ها نشان دادند بازی درمانگری والدینی موجب کاهش رفتارهای برونی سازی کودکان و نادیده گرفتن قوانین شد. اما تاثیر معناداری بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه نداشت. این روش همچنین موجب کاهش تنیدگی والدین و افزایش خوداثربخشی آنها شد. در نتیجه می توان بازی درمانگری والدینی را روش موثری در کاهش مشکلات برونی سازی کودکان در نظر گرفت که در زمانی کوتاه از شدت مشکلات کودک می کاهد و بر تنیدگی و خوداثربخشی والدین موثر است.
he aim of this study was to investigate the effectiveness of filial therapy on decreasing the symptoms of externalizing
disorders in primary school children. Fifteen children (7 girls, 8 boys) ages between seven and eight years old who
obtained the highest scores in the Child Behavior Checklist (CBCL; Achenbach & Rescorla, 2001) were selected from 300 primary
school children using multistage random sampling. The children’s mothers completed the Parental Stress Index (PSI; Abidin, 1983)
and the Parental Self-Agency Measure (PSA; Dumka, 1996). The mothers received 8 filial therapy sessions in eight weeks. The
mothers completed the CBCL after the second, forth, sixth, and eight sessions. At the end of the therapy sessions, the mothers
completed the PSI and the PSA again. The results of repeated measure analysis indicated that the filial therapy decreased
significantly he scores of the externalizing disorder and the breaking rules but had no significant effect on decreasing the aggressive
behaviors scores. Therefore, our results showed that the filial therapy was an effective therapy for decreasing the PSI and increasing
the PSA. The findings suggested that the filial therapy may be a suitable approach for reducing children externalizing problems in
short time and have effects on parental stress and self-efficacy.