چکیده:
عملکرد مدیران بهعنوان یکی از مؤثرترین عامل، در موفقیت یا شکست سازمانها معرفی میشود. تحقیقات ثابت نموده است مدیرانی که دارای سطح بالاتری از انگیزش مدیریتی هستند، در انجام وظایف خود موفقتر عمل میکنند. هدف این تحقیق، بررسی رابطهی بین سرمایهی اجتماعی و انگیزش مدیریتی است. روش تحقیق پیمایشی و جامعهی آماری آن، متشکل از مدیران شاغل در ادارات دولتی استان فارس است. نمونه، متشکل از 10 ادارهی کل میباشد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و کلیهی مدیران این ادارات بهصورت تمامشماری به تعداد 119 نفر مورد پرسش قرار گرفتند. از مدل ناهاپیت وگوشال در سنجش سرمایهی اجتماعی و از مقیاس تکمیل جملهی ماینر در سنجش انگیزشمدیریتی، در قالب پرسشنامهای حاوی 66 سؤال استفاده شده است. دادهها با استفاده ازضریبهمبستگیپیرسونورگرسیون چندمتغیرهتحلیل شدهاند. نتایج، از رابطهی مثبت و معنادار بین سرمایهی اجتماعی و ابعاد آن با انگیزشمدیریتی حکایت دارد یعنی اینکه با بالا بردن سرمایهی اجتماعی در مدیران، میتوان به بالا بردن انگیزش مدیریتی و درنتیجه عملکرد بهتر آنان کمک نمود.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که تأثیر مثبت سرمایهی اجتماعی بر متغیرهای زیادی در حوزهی سازمان مشخص شده است و همچنین در بسیاری از نظریههای انگیزشی از روابط اجتماعی بهعنوان انگیزاننده یاد میشود، این تصور وجود دارد که سرمایه اجتماعی بتواند بر روی انگیزش مدیریتی نیز تأثیر مثبتی داشته باشد، به همین دلیل، در این تحقیق سعی میشود از مدل سرمایهی اجتماعی ناهاپیت و گوشال (که بیشتر در تحقیقات سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد) برای پیشبینی تغییرات انگیزش مدیریتی (براساس مقیاس تکمیل جملهی ماینر) در بین مدیران ردههای مختلف در ادارات دولتی شهر شیراز استفاده شود.
ابعاد سرمایهی اجتماعی براساس تمرکز بر مفهوم، منابع یا تأثیرات آن، دارای انواع متفاوتی است، البته میتوان گفت تمرکز اولیه بر روی برقراری رابطهی یک بازیگر با سایر بازیگران یا بر روی ساختار روابط بین بازیگران در یک مجموعه میباشد و گاهی هم، هر دو را دربر میگیرد (جانسون و الیوت<FootNote No="238" Text=" Johnson &amp;amp; Elliott"/>، 2011: 103)؛ با این حال، تعاریف و ابعاد گوناگونی در رابطه با آن مطرح است.
- سرمایهی اجتماعی با ابعاد «شخصیت مقتدر، بازی رقابتی و نقش اثباتی، تمایز از گروه و انجام وظایف معمول اداری» دارای رابطهای مثبت و معنادار است که بیشترین رابطه را با بعد «شخصیت مقتدر» دارد.
- بعد ارتباطی سرمایهی اجتماعی، با ابعاد «شخصیت مقتدر، بازی رقابتی، تمایز از گروه و انجام وظایف معمول اداری» دارای رابطهی معنادار و مثبت است که در این بعد از سرمایهی اجتماعی نیز بیشترین رابطه با بعد «شخصیت مقتدر» وجود دارد.