چکیده:
The aim of this thesis is to study the effect of computer games and local games on the coordination of eye-hand in children aged 7-10. Therefore in this article is 60of the students primary schools in Bardaskan city that were selected randomly in 1388-1389.After answering the personal informational questions ، participants divided into three groups of 20 people ، two experimental groups and one control group. To evaluate primary harmony of eye-hand، the Marian Frastig pre-test was performed for all of them. The experimental group played elected games for 6 weeks، three sessions a week and for 45 minutes . A selected experimental group was playing the computer game and other experimental groups was playing local games.At the end of practice sessions، post-test was performed . These results show that computer games on harmony of eye-hand for children has a significant effect، and playing local games on harmony of eye-hand for children has not a significant effect ، and there is significant difference between the harmony of eye-hand in research groups ( computer games، local games، control) . So in despite of some comments that computer games has bad effects on children ، the correct use of that ، has positive effects on the growth improvement of children
خلاصه ماشینی:
دانشیار دانشگاه تهران تاریخ دریافت : ١٣٩١/٠٧/٠٩ تاریخ پذیرش : ١٣٩٢/٠٦/٠٢ چکیده هدف از این تحقیق ، بررسی تأثیر بازیهای رایانه ای و بومی - محلی بر هماهنگی چشم و دست کودکان ٧ تا ١٠ ساله بود.
یافته ها با استفاده از تحلیل واریانس یک سویه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که اثر بازیهای رایانه ای و بازیهای بومی و محلی بر هماهنگی چشم و دست کودکان معنادار است (٠٠٠١=P) ، ولی بین هماهنگی چشم و دست گروه های تجربی اختلاف معنیداری وجود نداشت (٠١١٦=P).
بنابراین به نظر میرسد که علیرغم برخی نظرات که بازیهای رایانه ای را دارای آثار سوء میدانند، استفاده ی درست از آن در بهبود رشد کودکان مؤثر است و همچنین بازی های بومی - محلی می تواند در هماهنگی چشم و دست کودکان مفید واقع شود.
با توجه به نتایج تحقیقات پیشین در خصوص تأثیر اجرای برنامه ی آموزشی مدون بر رشد مهارت های دستکاری و همچنین تأثیر بازیهای رایانه ای بر مهارت های ادراکی - حرکتی، در این پژوهش ها بازی در معنی خاص آن ، یعنی بازیهای حرکتی و جسمانی، بسیار کم مورد توجه قرار گرفته و به نظر میرسد که مطالعه ی تأثیر بازیهای بومی - محلی که در گذشته در نهایت آزادی و بدون مقید بودن به مکان ، زمان ، ابزار و مقررات دست و پاگیر توسط مردم اجرا میشده ، برای هماهنگی چشم و دست مهم است .
یکی دیگر از نتایج این مطالعه ، عدم تفاوت بین دو گروه بازیهای بومی - محلی و بازیهای رایانه ای بر هماهنگی چشم و دست کودکان است .