چکیده:
هدف از این پژوهش ، بررسی رابطه بین جو انگیزشی ایجاد شده توسط مربی، رضایت مندی از نیازهای روانشناختی پایه ، انگیزش درونی و تداوم مشارکت ورزشی در دختران نوجوان ورزشکار بود. جامعه آماری، شامل دختران نوجوان ورزشکار شهر تبریز بود که در سال ٩٢ به طور منظم در رشته های ورزشی مختلف فعالیت میکردند. ٢٠٤ نفر به طور تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های رضایت مندی از نیاز روانشناختی در ورزش، مقیاس جو انگیزشی، مقیاس انگیزش ورزشی و قصد تداوم مشارکت ورزشی استفاده شد. در تحلیل دادهها، از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد جو انگیزشی تکلیف محور، ارتباط مثبتی با رضایت مندی از نیازهای روانشناختی پایه دارد. درحالیکه جو خودمحور، شاخص پیش بین منفی معناداری از نیاز پایه ارتباط ادراک شده (٠٠١˂P ,٠٢٥-=β) بود. جو تکلیف محور، شاخص پیش بین غیر مستقیمی از انگیزش درونی (٠٠١˂P ,٠٥=β) و قصد تداوم مشارکت ورزشی (٠٠١˂P ,٠١٣=β) دختران نوجوان بود. رضایت مندی از نیازهای پایه نیز، شاخص پیش بین معناداری از انگیزش درونی و قصد تداوم مشارکت ورزشی بود. نتایج این پژوهش بیانگر نقش مهم مربی به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر انگیزش درونی و تداوم مشارکت ورزشی دختران نوجوان ورزشکار بود. بر طبق نتایج ، پیشنهاد میشود مربیان بر جو انگیزشی تکلیف محور تاکید کنند.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد تربیت بدنی تاریخ دریافت :١٣٩٢/٠٨/٠١ تاریخ پذیرش: ١٣٩٢/١٠/١٤ چکیده هدف از این پژوهش ، بررسی رابطه بین جو انگیزشی ایجاد شده توسط مربی، رضایت مندی از نیازهای روانشناختی پایه ، انگیزش درونی و تداوم مشارکت ورزشی در دختران نوجوان ورزشکار بود.
در همین راستا و بر اساس پژوهش های قبلی، فرض بر این است که ادراکات از جو انگیزشی تکلیف محور ایجاد شده توسط مربی، با رضایت مندی بیشتر از نیازهای روانشناختی پایه در دختران نوجوان ورزشکار همراه خواهد بود.
)به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١ـ مدل معادلات ساختاری در ارتباط با اندازهگیری ارتباطات بین جو انگیزشی ایجاد شده توسط مربی ، رضایت مندی از نیازهای روان شناختی پایه ، انگیزش درونی و تداوم مشارکت ورزشی در دختران نوجوان ورزشکار (توجه : خطوط باریک و کم رنگ بیانگر اثرات غیر مستقیم معنادار میباشند).
بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش ، بررسی ارتباط بین جو انگیزشی ناشی از رفتار مربی، رضایت مندی از نیازهای روانشناختی پایه و انگیزش درونی با قصد تداوم مشارکت ورزشی در دختران نوجوان ورزشکار بود.
نتایج این پژوهش بیانگر نقش بالقوه جو انگیزشی ایجاد شده توسط مربی در انگیزش دختران نوجوان ورزشکار برای مشارکت در فعالیت ورزشی بود.
Coach influence on male adolescent’s achievement motivation, psychological factors and sport participation.
Peer influence on young athletes’ need satisfaction, intrinsic motivation and persistence in sport: a 12-month prospective study.
A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from self-determination and achievement goal theories to predict physical activity intentions.