چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تمرینات ریتمیک بر مهارتهای ادراکی ـ حرکتـی کودکـان دارای اختلال بینایی بود. تعداد ١٩ کودک دختر و پسر (گروه تجربی ١٠ نفر و گروه کنترل ٩ نفر) کـم بینـا بـا میانگین سنی ٥/٧-٥/٤٤ سال از شهر اصفهان به صورت هدفمند انتخاب شـدند. شـرکت کننـدگان براساس عملکردشان در مهارتهای ادراکی ـ حرکتی که به وسیله آزمون ارزیابی مهارتهای حرکتـی کودکان انجام گرفت ، همسان و در گروههای تجربی و کنترل به صورت تصادفی آرایش پیدا کردند. گروه تجربی در برنامه تمرینات ریتمیک به مدت هشت هفته ، هر هفته سه جلسه ٤٥ دقیقه ای و درمجموع ، ٢٤ جلسه شرکت کردند و گروه کنترل، به فعالیت های روزمره پرداختند. جمع آوری اطلاعات برای کـل شرکت کنندگان به شکل پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت . به منظور مقایسه دو گروه، از مدل آماری تحیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده گردید. نتایج حاصـل تفـاوت معنـاداری را در گـروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل در قابلیت های مهارتهای ظریـف (٠٠٠٢=P)، مهـارتهـای تـوپی (٠٠٠٠=P)، تعادل ایستا (٠٠٠١=P) و تعادل پویا (راه رفتن با پاشنه بالاگرفته و پریدن از روی نـخ ) در کودکان کم بینا نشان داد (٠٠٠٠=P). این تفاوت در سطح اطمینان ٠٠٥>P معنادار بود؛ بنابراین ، میتوان گفت برنامه تمرینی ریتمیک میتواند برنامه مناسبی جهت ارتقـای مهـارتهـای ادراکـی ـ حرکتی کودکان کم بینا باشد.
خلاصه ماشینی:
تأثیر تمرینات ریتمیک بر مهارتهای ادراکی ـ حرکتی کودکان دارای اختلال بینایی 3 لیلا اشرفی ١، مهدی نمازیزاده ٢، فرزانه داوری ١.
واژگان کلیدی: مهارت ادراکی حرکتی، کودکان دارای اختلال بینایی، تمرینات ریتمیک ، مهـارتهـای توپی، مهارتهای ظریف ، تعادل ایستا، تعادل پویا مقدمه انسان از طریق حواس گوناگون خود با پدیدههای جهان ارتباط برقرار میکند و پس از احساس آن ، جهت شناخت پدیدهها و برقراری ارتباط و درنهایت ، تعبیر و تفسیر آن به حرکت میپردازد؛ بنابراین ، عمل احساس تنها سبب میشود که انسان از وجود محرک آگاه شود.
رافعی و همکاران (١٣٨١) و حیدری و همکاران (١٣٨٩) در پژوهشی بیان کردند که هشت هفته حرکات موزون، تأثیر مثبتی بر رشد مهارتهای ادراکی ـ حرکتی کودکان کم توان ذهنی دارد (١٧،١٥).
آکی ١ و همکاران (٢٠٠٧) گزارش کردند که آموزش برنامه های حرکتی برای کودکان با اختلال بینایی، باعث بهبود در تعادل، هماهنگی، قدرت و مهارتهای ظریف میشود (١٩).
نتایج این پژوهش نشان داد که حرکات ریتمیک بر مهارتهای ظریف کودکان کم بینا تأثیر دارد که میتوان دلیل این امر را شرکت در این تمرینات برای گروه تجربی دانست .
نتایج این پژوهش ، افزایش مهارتهای ادراکی ـ حرکتی را پس از انجام فعالیت بدنی نشان داده است که توجه مسئولان و دست اندرکاران برنامه ریزی کودکان با آسیب بینایی را به این امر مهم میطلبد.
Physical activity and motor skills in children with and without visual impairments.
تأثیر تمرینات ریتمیک بر مهارتهای ادراکی ـ حرکتی کودکان دارای اختلال بینایی.